۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

«پدروس» ، درآکولای حشرات درکمین مسافران شمال !


«پدروس» این بندپای کوچک که به سلطان حشرات مناطق گرم و مرطوب معروف است به واسطه سمی که در بدن خود دارد فاقد دشمن طبیعی است و حتی پرندگان نیز از خوردن آن خودداری می کنند. به گزارش ایسنا ، «پدروس» حشره کوچکی است که دارای دو رنگ قرمز و قهوه ای بند بند است و در شالیزارها، علفزارها و ساختمانهای مرطوب بیشتر دیده می شود. دراکولا در شب به سوی نور و روشنایی جلب می شود و در صورت قرار گرفتن این حشره بر روی پوست ماده ای ترشح می کند که باعث ایجاد تاول های عفونی بر روی پوست می شود.
این حشره نیش نمی زند آرام بر روی پوست حرکت می کند و با این حرکت ماده سمی خود را روی پوست می ریزد. حشره دراکولا سوسک نارنجی رنگی با نام علمی«Paederus» است که در بدن آن سمی با نام علمی pedrin وجود دارد. این حشره به محض تحریک با ترشح سم بر پوست بدن باعث بروز تاول های شدیدی همراه با درد، سوزش و خارش می شود.
تاول های ناشی از سم این حشره درمان خاصی ندارد و تنها بایستی با استفاده از مواد ضد عفونی کننده و پمادهای مسکن زمان بهبود 10روزه تا یک ماهه، آن را تحمل کرد.
متخصصان مرکز تحقیقات پوست گیلان معتقدند این حشره کوچک و خطرناک که بیشتر در گیلان دیده می شود با گرمای هوا و بالا رفتن میزان رطوبت تکثیر می شود.
قدرت پرواز این حشرات به قدری بالا است که از فاصله 79 کیلومتری ساحل دریا به سوی نور کشتی جذب می شوند. هرچند راهکارهای ارائه شده این گروه تاثیر بسیاری بر جلوگیری از گزش این حشره داشت اما هنوز هم گردشگرانی که به شمال می روند از گزند هجوم دراکولا درامان نیستند.
در گیلان و مازندران نوعی بیماری پوستی در اواخر بهار، تابستان و اوایل پاییز مشاهده می شود که عامل ایجاد آن همین حشره است. در گیلان این حشره را به نام های مختلفی چون شب سوز، تله گز، چی سوزان و دراکولا می شناسند.
در مازندران نیز اغلب مردم فکر می کنند ضایعه پوستی ایجاد شده از حشره ای به نام «ون» است که ظاهراً به یک نوع عنکبوت گفته می شود. دراکولا برخلاف تصور عموم کمتر نیش می زند و گاز می گیرد؛ بلکه بیشتر له کردن حشره بر روی پوست ایجاد ضایعه می کند. نقاط باز بدن مثل صورت، دست ها، ساعدها و پاها بیشترین آسیب را از این حشره می بینند. پس از له کردن حشره بر روی پوست ضایعه ای ایجاد می شود که به سرعت به دیگر قسمتهای بدن منتقل می شود.
این عوارض که گاه خفیف و در بسیاری از موارد شدید است پس از 24 ساعت آغاز می شود. با قرمزی و احساس خارش همراه است. پس از خارش پوست، موضع کنده شده و اثری مانند سوختگی بر جا می ماند.
برای کنترل حشره و جلوگیری از هجوم آن اولین روش نصب توری و پشه بند در محل خواب است. کاهش تعداد لامپ های روشن و کم کردن شدت نور، پاکسازی علفهای هرز و دیگر گیاهان به ویژه گیاهان پوسیده از محل نصب چادر و استفاده از حشره کش برای سمپاشی روی چادر از دیگر روشهای مبارزه با این حشره خونخوار است.
سمی که از گزش دراکولا به بدن وارد می شود بیماری درماتیت را باعث می شود. برای جلوگیری از آن تا حد ممکن باید حشره را از روی عضو بدن بپرانیم و اگر دست و یا عضو دیگری آلوده شد حتما آن را با آب و صابون بشوییم.
گردشگرانی که در چادرهای خود اقامت می کنند و لباسهای شسته را در فضای باز آویزان می کنند قبل از جمع کردن آنها باید آنها را تکانده و قبل از پوشیدن دقیقا بازرسی کنند تا حشره از طریق لباس وارد بدن نشود.
چنانچه ترشح سم پدرین توسط حشره دراکولا در نواحی حساس بدن مانند دور چشم که دارای چین و چروک و پوست نازک است اتفاق بیفتد، شدت و درد تاول ها بیشتر می شود.
گزش این حشره معمولا با خارش همراه است که در صورت انجام این عمل، تاول ها پاره شده و سطح وسیعتری از پوست را آلوده می کند.
کودکان به سبب برخورداری از پوست نازکتر نسبت به گزش این حشره بسیار آسیب پذیرترند؛ همچنین تاول های ناشی از گزش این حشره درمان ندارد و فقط باید محل ضایعه را با آب سرد و صابون مرتب شست وشو داد. استفاده از پمادهای استریل چشمی و ضد خارش نیز برای درمان عوارض گزش مناسب است و بعد از برطرف شدن این ضایعات پوستی لکه قهوه ای رنگی برای مدتها بر روی پوست باقی می ماند که به مرور زمان رفع می شود.
/کتاب هنر

هیچ نظری موجود نیست: