۱۳۸۸ مهر ۱۷, جمعه

مصر از لوور خواست آثار باستانی اش را پس دهد !


مصر می گوید تا زمانی که مسئولان موزه لوور آثار باستانی را که "از مصر سرقت شده است"، به این کشور پس ندهد، همکاری خود با این موزه را متوقف می کند.
زاهی حواس، رئیس شورای آثار باستانی مصر، موزه لوور را متهم کرده است که با این که می دانسته سنگ های یادگاری زمان فراعنه که می خرد سرقت شده هستند، آنها را خریده است.
آقای حواس انکار کرده است که سرخوردگی مصر از شکست وزیر فرهنگش در رقابت برای کسب مقام ریاست یونسکو، سازمان علمی فرهنگی ملل متحد،باعث شده که این کشور روابط با لوور را قطع کند و خواستار بازگردانده شدن برخی از آثار باستانی این کشور از این موزه شود.
موزه لوور در ارتباط با حرکت اخیر دولت مصر گفته است که آثار باستانی که مورد بحث بوده، از راه های شفافی خریداری شده است اما آمادگی دارد آنها را بازگرداند.
اما کمیته علمی مجموعه های هنری موزه های فرانسه باید پس دادن این سنگ ها را تائید کند.
مصر همچنین از چندی پیش از آلمان خواسته است مجسمه نیم تنه ملکه نفرتیتی را پس دهد. این اثر باستانی مشهور توسط یک باستان شناس آلمانی در قرن گذشته کشف شد.
آثار باستانی مصر در بسیاری از موزه های مهم جهان به نمایش گذاشته شده است اما در سال های اخیر این کشور فشار برای بازگرداندن برخی از آنها را افزایش داده است.
http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/arts/2009/10/091007_shr_egypt_louvre.shtml

هیچ نظری موجود نیست: