۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

کباب "بلبل شمال"سر سفره قبرسی ها !

NORTHERN NIGHTINGALE
طرفداران محیط زیست در قبرس، دولت این کشور را متهم کرده اند که نمی تواند مانع کشتار صدها هزار پرنده مهاجر از جمله پرندگانی که نسلشان در حال انقراض است شود.
این پرندگان مهاجر، قربانی یک تجارت پنهانی بسیار پر سود هستند که بر اساس آن پرندگانی را که جثه کوچکی دارند، آب پز یا کباب کرده و در رستوران ها به عنوان یک غذای لوکس محلی به مشتریان عرضه می کنند.
از جمله این پرندگان، یک پرنده خوش الحان خاکستری رنگ با سر سیاه است که در بعضی کشورها "بلبل شمال" خوانده می شود.
قرن هاست که گوشت آب پز یا کباب شده این پرنده مصرف می شود.
امروزه صاحبان رستوران ها برای بلبل شمال و سایر پرندگان کوچک حاضرند پول زیادی پرداخت کنند و به همین جهت شکار این پرندگان می تواند تجارت پر سودی باشد.
شکارچیان بلبل شمال، آواز ضبط شده این پرنده را با بلندگو پخش می کنند و به این وسیله این پرندگان را به دام می اندازند.
این تله ها بین پرندگانی که به دام می اندازند تفاوتی قائل نمی شوند و گاهی مواقع حیواناتی که نسلشان در حال انقراض است نیز به دام افتاده و تلف می شوند.
تمام این گونه فعالیت ها در سال 2004 که قبرس به عضویت اتحادیه اروپا درآمد، غیرقانونی اعلام شد.
در آن هنگام کشتن این پرندگان کاهش یافت ولی در ماه های اخیر افزایش قابل ملاحظه ای در به تله انداختن پرندگان مهاجر دیده شده است.
پانتلیس حاجییرو، رئیس نهاد دولتی که از این پرندگان محافظت می کند می گوید شانس این که در آینده نزدیک، این روند متوقف شود بسیار کم است.
وی می افزاید: " صدها سال است که مردم قبرس گوشت پرندگان را می خورند. به خصوص بلبل شمال را کشورهای خاورمیانه صادر می کردند. برای یک شخص عادی قابل فهم نیست که چرا شکار این پرندگان غیرقانونی است. این رویه را نمی توان طی 4 تا 5 سال آینده از بین برد."
فعالان محیط زیست از این بیم دارند که با توجه به وضع اقتصادی بد کنونی، و افزایش نرخ بیکاری در قبرس، دولت عمدا شمار فزاینده کسانی را که به این تجارت غیرقانونی پر رونق روی می آورند، نادیده می گیرد.
http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/science/2009/10/091018_nh_dead_birds.shtml

هیچ نظری موجود نیست: