ه‍.ش. ۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

چه بخوريم تا سرما نخوريم


فصل ، ‌فصل سرماخوردگي است، اما اين روزها خبرهايي از گسترش انواع ويروس‌هاي سرماخوردگي از جمله ويروس آنفلوآنزاي نوع A موسوم به آنفلوآنزاي خوكي، ترس و نگراني‌ها را بيشتر كرده است.
علاوه بر توصيه‌هاي عمومي درخصوص پيشگيري از ابتلا به اين ويروس‌ها كه به شستن دست‌ها، استفاده از ماسك ، رعايت فاصله با فرد مبتلا، دست ندادن و مواردي مانند آن تاكيد مي‌كند، توصيه‌هايي نيز در مورد تغذيه براي پيشگيري و درمان انواع سرماخوردگي‌ها وجود دارد.
دكتر پريسا ترابي، رئيس اداره بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با تاييد اين مطلب به «جام‌جم» مي‌گويد: براي پيشگيري از ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا بهتر است سطح ايمني بدن بالا برود كه به اين منظور نحوه تهيه و مصرف مواد غذايي و انتخاب برخي از آنها مي‌تواند موثر واقع شود.
او با اشاره به استفاده از غذاي تازه كه خوب پخته شده باشد، ادامه مي‌دهد: ترجيحا از مصرف مواد غذايي كه از تهيه‌اش مدت زماني مي‌گذرد، پرهيز شود.
به گفته او ويتامين‌هاي گروهA وC كه در انواع ميوه‌ها و سبزي‌ها وجود دارد و از ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان محسوب مي‌شود، بسيار مفيد است. در ميان ميوه‌ها نيز ميوه‌هايي كه ترش مزه هستند مثل ليمو و كيوي سرشار از ويتامينC هستند و براي پيشگيري و درمان سرماخوردگي توصيه مي‌شود.
رئيس اداره بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت مصرف قرص‌هاي جوشان ويتامينC قبل از صرف صبحانه را براي پيشگيري و در روزهاي اول سرماخوردگي موثر مي‌داند و مي‌گويد: افراد سرماخورده بايد مايعات گرم زياد بنوشند و همچنين از مصرف مواد غذايي كه تحريك‌پذير هستند از جمله انواع ادويه‌هاي تند پرهيز كنند.
علاج واقعه
دكتر ليلا آزادبخت، متخصص تغذيه و محقق مركز تحقيقات غدد درون‌ريز دانشگاه علوم ‌پزشكي شهيد بهشتي بر اين باور است كه تغذيه سالم، علاج و عامل جلوگيري‌كننده از ابتلاي افراد به سرماخوردگي است.او ادامه مي‌دهد: براي اين كه سيستم ايمني بدن به بهترين نحو به وظيفه‌اش كه مبارزه عليه ويروس‌هاي سرماخوردگي و آنفلوانزا است، عمل كند بايد مواد مغذي حياتي را دريافت كند.
اين متخصص به ايرنا مي‌گويد: مصرف پرتقال، انواع توت، فلفل دلمه‌اي، سيب زميني و سبزيجات برگ سبز از قبيل انواع كلم و دريافت زياد و منظم ويتامينC به كاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگي كمك مي‌كند.
آزادبخت با بيان اين كه غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذايي خوبي براي ويتامين‌هاي گروهB هستند، اظهار مي‌كند: عدم مصرف اين مواد در بدن سبب بروز عفونت‌هاي مكرر دستگاه تنفسي فوقاني مي‌شود.به گفته او، مصرف سير كه داراي آهن و روي است، سبب تقويت سيستم ايمني و كاهش خطر عفونت‌هاي ويروسي مي‌شود.
اين متخصص تغذيه به افرادي كه زياد دچار سرماخوردگي مي‌شوند، توصيه مي‌كند، ماهي قباد، قزل‌آلا، ماهي‌هاي روغني، دانه كدو حلوايي و روغن شاه‌دانه كه غني از اسيدهاي چرب امگا 3 هستند، مصرف كنند.
همچنين دانه كنجد و آفتابگردان منابع غني اسيدهاي چرب امگا 6 هستند و اين اسيدهاي چرب در مبارزه عليه عفونت‌هاي سرماخوردگي به سلول‌هاي دستگاه تنفسي كمك مي‌كنند.
وي با اشاره به اين كه عفونت‌هاي مكرر تنفسي با كاهش ذخاير ويتامينA همراه است، خاطرنشان كرد: مصرف جگر، كره و تخم‌مرغ كه سرشار از منابع ويتامين A هستند و هويج، انبه، سيب‌زميني، زردآلو، كدو حلوايي و سبزيجات سبز تيره نيز تامين‌كننده بتاكاروتن هستند كه در بدن به ويتامين A تبديل مي‌شوند.
مصرف كنسرو، ممنوع!
آزادبخت، متخصص تغذيه در مورد اين كه در زمان سرماخوردگي بايد از مصرف چه غذاهايي خودداري كرد، مي‌گويد: غذاهاي آماده بسته‌بندي شده و كنسروها از لحاظ ويتامين‌ها و مواد معدني فقير هستند، بنابراين به جاي مصرف اين نوع غذاها بهتر است از انواع ميوه و سبزيجات تازه، گوشت، ماهي، غلات، مغزها و دانه‌ها استفاده شود.
او يادآور مي‌شود: استفاده از بخور براي رفع گرفتگي بيني كمك مي‌كند و براي اين كار 10 دقيقه سر را روي بخارات يك ظرف آب در‌حال جوشيدن بگيريد.
اين متخصص توصيه مي‌كند: بهتر است دستمال يا حوله‌اي را روي سر بگذاريد و اين عمل را 3 بار در روز تكرار كنيد. همچنين مي‌توان مقداري روغن منتول يا اوكاليپتوس به آب در حال تبخير اضافه كرد تا موجب تسهيل عمل تنفس شود.
معجزه عسل
تقريبا همه ما در مورد مصرف مخلوط عسل و ليموترش به همراه يك ليوان آب جوش براي درمان بيماران مبتلا به سرماخوردگي چيزهايي شنيده‌‌ايم.
دكتر جعفر بهزاد، محقق و متخصص تغذيه در گفتگو با ايسنا مي‌گويد: بيشترين موارد شكايت از سرماخوردگي مربوط به علائمي از قبيل گلودرد، بي‌تابي و بي‌قراري، گرفتگي بيني و احساس سرما است.
او ادامه مي‌دهد: سعي در برطرف كردن هر كدام از اين علائم، به تنهايي مي‌تواند در بهبود حال بيمار بسيار موثر باشد زيرا هنوز داروي قطعي براي ريشه‌كن كردن ويروس مسبب سرماخوردگي پيدا نشده و علاوه بر اين در افرادي كه مبتلا به نقص سيستم ايمني نيستند از بين بردن ويروس لزومي ندارد.
دكتر بهزاد، تامين گرماي بدن با پوشيدن لباس كافي و گرم نگاه داشتن محيط را از جمله اقدامات ضروري در سرماخوردگي مي‌داند. مصرف يك ليوان آب جوش به همراه عسل و ليموترش، يكي از روش‌هاي موثر تسكين علائم سرماخوردگي است. همچنين مداومت بر مصرف چاي كمرنگ و آب ميوه به دليل بالا بردن ميزان مايعات دفعي بدن موجب تنظيم دماي بدن مي‌شود.
اين متخصص تغذيه ضمن اشاره به تاثير به‌سزاي مصرف ماست در تقويت سيستم ايمني بدن حين مواجهه با عوامل ميكروبي اظهار مي‌كند: با بهبود كاركرد سيستم ايمني، بدن در مقابله با انواع ويروس‌هاي مسبب سرماخوردگي، قوي‌تر شده و سريع‌تر سلامت خود را باز مي‌يابد.

هیچ نظری موجود نیست: