۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه

نیمی از نوزادان کنونی 'تا صد سال عمر' خواهند کرد !


پژوهشگران می گویند نیمی از نوزادانی که اکنون در بریتانیا و سایر کشورهای ثروتمند متولد می شوند، تا صد سال زندگی خواهند کرد.
از بررسی هایی که در باره پیش بینی طول عمر صورت گرفته و نتیجه آن در مجله علمی Lancet انتشار یافته همچنین چنین نتیجه گیری شده که این گروه از افراد در سال های آخر عمر خود کمتر دچار معلولیت جدی خواهند شد.
اطلاعات به دست آمده از بیش از 30 کشور توسعه یافته، نشان می دهد که از سال 1950 تا کنون، شانس این که شخصی بیش از 80 سال عمر کند دو برابر شده است.
یکی از کارشناسان می گوید زندگی سالم تر تمام گروه های سنی، رمز زندگی طولانی تر است.
پرفسور کار کریستنسن، که سرپرستی این تحقیقات را به عهده داشته می گوید حد متوسط طول عمر از سال 1840 تا کنون افزایش یافته و دلیلی برای کند تر شدن این روند دیده نمی شود.
در سال 1950، احتمال زنده ماندن پس از 80 و 90 سال حدود 15 در صد برای زنان و 12 درصد برای مردان بود.
در سال 2002، این احتمال به 37 درصد برای زنان و 25 درصد برای مردان افزایش یافت.
در این مطالعات خاطر نشان شده که تا دهه 1920، افزایش شانس زنده ماندن نوزادان و نیز کودکان مهمترین عامل در افزایش حد متوسط طول عمر بوده است.
ولی از آن تاریخ به بعد، به خصوص از دهه 1970، افزایش طول عمر افراد سالخورده، عامل مهم در افزایش حد متوسط طول عمر بود.
در نتیجه گیری بررسی، همچنین به این موضوع اشاره شده که شواهدی در دست نیست که نشان دهد گروه مردان بسیار سالخورده، در مقایسه با گروه جوان تر، کمتر از سلامت برخوردارند.
تحقیقات نشان می دهد که 30 تا 40 درصد اشخاص 90 تا 100 ساله به طور مستقل زندگی می کنند.
بررسی بر روی زندگی افراد 110 تا 119 ساله در آمریکا نیز نشان می دهد که حتی با وجود یک چنین سن بالایی، 40 درصد این گروه به کمک کمی نیاز داشته و یا مستقل هستند.
بعضی از پژوهشگران می گویند نرخ فزاینده چاقی بیش از حد، سبب محدودیت طول عمر خواهد شد ولی پرفسور کریستنسن، می گوید این پیش بینی بیش از حد ساده انگارانه است.
او می افزاید که زندگی، یک بلیط قرعه کشی است. بعضی از چاق ها تا 100 سال عمر خواهند کرد و بعضی از لاغرها در جوانی خواهند مرد.
وزارت بهداشت بریتانیا می گوید افزایش طول عمر در تامین بودجه خدمات به سالمندان در این کشور، تاثیر خواهد گذاشت.
یک مقام این وزارت گفت: " ما می دانیم که شکل جامعه ما در حال تغییر است. ما می خواهیم مطمئن شویم که کسانی که عمر طولانی تر خواهند داشت، از زندگی با کیفیت خوب بهره مند خواهند شد. تا سال 2040، تعداد افراد بالغی که به مراقبت احتیاج دارند، یک میلیون و 700 هزار نفر افزایش خواهد یافت. به همین جهت ما باید نحوه تامین بودجه این خدمات را کاملا تغییر دهیم."
http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/science/2009/10/091003_nh_life_expectancy.shtml

هیچ نظری موجود نیست: