۱۳۸۸ مهر ۱۰, جمعه

رقص تانگو به عنوان میراث فرهنگی جهانی ثبت شد


یونسکو، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد رقص تانگو را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی غیرملموس جامعه بشری به ثبت رساند.
این سازمان در تلاش است مجموعه ای از میراث معنوی را که به واسطه تحولات جهانی در معرض تهدید قرار دارند، مورد حفاظت قرار دهد.
درخواست ثبت این رقص به عنوان یک میراث معنوی جامعه بشری، به طور مشترک از سوی آرژانتین و اوروگوئه مطرح شد که ریشه این رقص به این دو کشور بازمی گردد.
یونسکو اعلام کرده میراث ثبت شده یا در نوبت ثبت، مواردی هستند که از یک نسل به نسل دیگر منتقل می شوند و "به جوامع و گروه ها احساس هویت می دهند."
این سازمان در بیانیه خود درباره تانگو آورده است که این رقص "تنوع و گوناگونی، و گفتگوی فرهنگی را در ذات خود دارد و این رفتار را تشویق می کند."
ارنان لومباردی، یکی از مقام های آرژانتینی گفت: "از اینکه اکنون موسیقی و رقص تانگو برای جامعه انسانی حفظ شده بسیار احساس غرور می کنم."
تانگو پس از آن به عنوان میراث فرهنگی ثبت شد که در ماه اوت سال جاری میلادی اعلام شد بحران اقتصادی جهانی و شیوع آنفلوآنزای خوکی به اقتصاد آرژانتین لطمه زده است و بخش عمده ای از این تاثیر متوجه صنعت گردشگری بوده است.
شمار گردشگرانی که به آرژانتین سفر می کنند کاهش یافته است و به گفته لوئیس ویگا، مدیر اتاق اماکن تانگو در آرژانتین، این روند باعث تعطیلی موقت برخی نمایش‌های نمایشی تانگو شده است.
یونسکو در سال 2001 اعلام کرد که سنت های منقرض نشده، از رقص و موسیقی گرفته تا تشریفات مذهبی و هنرهای دستی، هم اندازه برخی گنجینه های فرهنگی مانند دیوار بزرگ چین شایسته حفظ و حمایت هستند.
سنت هایی که به عنوان یک میراث فرهنگی غیرملموس جامعه بشری تایید می شوند، به سندی اضافه خواهند شد که "فهرست نمایندگان میراث معنوی جامعه بشری" نام دارد و یونسکو موازینی را برای حفظ و اشاعه این سنت ها به اجرا درخواهد آورد.
جلسه بررسی درخواست آرژانتین و اوروگوئه در ابوظبی برگزار شد که در طی آن نوروز نیز به عنوان بخشی از میراث فرهنگی معنوی جهان به ثبت رسید.
http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/arts/2009/10/091001_ba-tango-unesco.shtml

هیچ نظری موجود نیست: