۱۳۸۸ مرداد ۱۸, یکشنبه

كودكي ‌از‌ جنس‌ ربات ‌متولد ‌شد !


سازندگان ژاپني ربات 2 CB ادعا مي‌كنند رباتشان همانند يك كودك مهارت‌ها را ياد مي‌گيرد.
اين ربات هم‌اكنون در تعامل با انسان‌ها و نگاه كردن به حركات صورت انسان‌ها همانند كودكي كه از مادر خود مهارت‌ها را ياد مي‌گيرد در حال يادگيري مهارت‌هاي انساني است.
به گزارش نشريه «تي‌جي ديلي»، در فيلم منتشرشده از سوي سازندگان 2 CB ، اين ربات با سر بي‌مو پاهايش را از صندلي آويزان كرده با يك تنفس ريتميك شانه‌هايش را بالا و پايين مي‌اندازد و چشم‌هاي سياهش را مانند كودكان در سراسر اتاق مي‌چرخاند.
اين ربات انسان نيست اما حركاتش بسيار شبيه به كودك انسان است. در زير پوست نقره‌اي رنگ اين ربات ژاپني كه پيچيده‌ترين ربات ساخته شده توسط مهندسان اين كشور به شمار مي‌رود، پردازنده‌هايي به كار رفته كه اطلاعات را دريافت و ارزيابي مي‌كنند.
اين ربات 130 سانتي‌متري و 33 كيلوگرمي كاملا شبيه كودك انسان طراحي شده و مانند كودك واقعي قابليت يادگيري دارد.
طبق گفته مينورا آسادا پروفسور ارشد دانشگاه اوزاكاي ژاپن، كودكان و نوزادان، برنامه‌هاي خيلي محدودي دارند و فضاي كافي براي آموزش مهارت به آنها وجود دارد و اين ربات هم كه كاملا مانند بچه انسان فكر مي‌كند با نگاه كردن به ديگر انسان‌ها اين رفتار‌ها را ذخيره و ارزيابي مي‌كند و آنها را به برنامه‌هاي رفتاري خود از جمله هنگام بروز شادي و ناراحتي مبدل مي‌سازد.
در همين حال آمار فروش ربات‌هاي خانگي نيز در سال‌هاي اخير داراي رشد قابل ملاحظه‌اي بوده است و طبق ارزيابي‌هاي صورت گرفته از جانب يكي از موسسات بين‌المللي ميزان درآمد حاصل از فروش ربات‌هاي شخصي تا سال 2015 ميلادي به بالاتر از 15 ميليارد دلار خواهد رسيد.
اين ميزان درآمد حاصل از فروش ربات‌هاي شخصي مي‌تواند به معناي ايجاد بيش از 50 هزار شغل جديد در صنعت روبوتيك جهان طي 4 تا 5 سال آينده باشد.
طبق گفته «مارتين اسپنسر» مدير اجرايي موسسه گيكوسيستم با توجه به افزايش روزافزون تمايل بشر به انجام بسياري از كارهاي روزمره خانگي و اداري مي‌توان پيش‌بيني كرد كه روند تقاضا براي خريد ربات‌هايي كه مثلا بتوانند خانه را مرتب كنند و لوازم ضروري منزل را از بيرون خريداري كنند بشدت افزايش خواهد يافت.
رشد نقش‌آفريني ربات‌ها در زندگي انسان‌ها گوياي حركت رو به جلوي انسان‌هاست و كشورهايي كه بخواهند خود را درگير افكار غلط كنند، بسرعت به زندگي ابتدايي انسان‌ها بازخواهند گشت.

هیچ نظری موجود نیست: