۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

کشف فسیل 190 میلیون ساله در خانه روستایی/ 10 هزار فسیل در معرض تخریب


کرمان - خبرگزاری مهر: تخته سنگی متعلق به دوران ژوراسیک زیرین با قدمت 190 میلیون سال متشکل از 15 رد پای دایناسور در دیواره حوض یک منزل مسکونی در یکی از روستاهای کرمان کشف شد.
به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، مناطق شمالی استان کرمان سرشار از محوطه های معدنی و فسیلی منحصر بفرد در دنیا می باشد که در صورت توجه مسئولان می تواند به بهشت فسیل شناسان دنیا تبدیل شود اما به دلیل عدم برنامه ریزی درخصوص بهره برداری از این پتانسیل بالقوه در منطقه و جذب گردشگران و فسیل شناسان دنیا به این جاذبه توریستی متاسفانه در سالهای اخیر شاهد تخریب بخش عمده ای از این مناطق بوده ایم که درصد قابل توجهی از این تخریب به دلیل عدم آگاهی مردم و خلاء اطلاع رسانی به افراد بومی روی می دهد.
طی هفته گذشته یکی از جالب ترین موارد کشف فسیل در این مناطق روی داد، که می تواند فصل جدیدی در فسیل شناسی دنیا ایجاد کند.
در این کشف عجیب تخته سنگی منحصر بفرد با قدمت بیش از 190 میلیون سال، که رد پای 15 دایناسور متشکل از یک گروه دایناسور گوشت خوار روی آن نقش بسته است در دیواره حوض یک منزل مسکونی در روستایی از توابع شهرستان زرند در استان کرمان بدست آمده است.
کشف یک اثر علمی کهن در حوض خانه روستایی
کشف این تخته سنگ از آنجا اهمیت بیشتری یافته است که طبق نظر سرپرست مدیریت زمین شناسی جنوب شرق کشور این تخته سنگ تنها مجموعه رد پای یک خانواده دایناسور به خصوص دایناسورهای کوچک به همراه یک رد پای بزرگ است که به نظر می رسد جای پای مادر این گروهاست که بین 190 تا 200 میلیون سال پیش در این منطقه زندگی می کردند.
محمد رضا ناظمی زاده در این خصوص می گوید: این تخته سنگ در واقع لایه ای از ردیف رسوبی مربوط به دوران ژوراسیک زیرین از دوران دوم زمین شناسی است.
وی با اشاره به اهمیت ویژه این تخته سنگ و آثار به جای مانده روی این سنگ افزود: در این سنگ حدود 15 اثر و نقش جای پای دایناسور موجود است که طبق نظر کارشناسان به احتمال بسیار زیاد متعلق به یک خانواده دایناسور است.
ناظمی زاده عنوان کرد: یکی از جنبه های منحصر بفرد این تخته سنگ که بسیار مورد توجه زمین شناسان ودیرینه شناسان قرار دارد کشف جای پای بچه دایناسورها است که با توجه به تعداد کم این آثار در دنیا بسیار مورد توجه دانشمندان و دیرینه شناسان قرار دارد.
وی با اشاره به نحوه کشف این اثر علمی و تاریخی ارزشمند در روستای "دشت خاک" شهرستان زرند افزود: این تخته سنگ حدود 30 سال پیش توسط اعضای یک خانواده بومی در تپه های اطراف این روستا پیدا شده است و اعضای این خانواده از آن برای ساخت دیواره حوض خانه استفاده کرده بودند.
سرپرست مدیریت زمین شناسی جنوب شرق کشور افزود: طی هفته گذشته دهیار سابق این روستا متوجه نقشهای خاص روی این تخته سنگ شده و مرکز زمین شناسی را از وجود این تخته سنگ مطلع می کرد که پس از اعزام یک گروه کارشناسی این تخته سنگ به مرکز منتقل شده است.
وی افزود: این آثار متعلق به نوعی دایناسورهای گوشتخوار است که در این منطقه در گذشته زندگی می کرده اند.
10 هزار فسیل همچنان در معرض تخریب
این کشف منحصر به فرد در حالی در کرمان روی داده است که به گفته یک کارشناس فسیل شناسی، استان کرمان به دلیل غنای مناطق فسیلی در شهرستانهای شمالی می تواند به عنوان بهشت فسیل شناسان دنیا لقب گیرد اما متاسفانه هیچ گونه مرکز علمی و یا امکان معرفی این جاذبه به گردشگران علمی به منظور رونق صنعت اکوتوریسم مهیا نشده است.
محسن تجربه کار در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان می گوید: طی 8 سال گذشته با کاوش های انجام گرفته 140 هزار فسیل در مناطق شمالی کرمان جمع آوری کرده ام که به دلیل محدودیت ها و کمبود فضا تنها 3 هزار قطعه از این فسیل ها هم اکنون در موزه دیرینه شناسی کرمان درحال نگهداری است.
وی خواستار توجه ویژه مسئولان به مناطق فسیل خیز کرمان شد و گفت: متاسفانه یکی از این محوطه ها به دلیل قرار نگرفتن در مناطق محافظت شده طی 7 سال گذشته با تخریب 90 درصدی مواجه شده است.
وی افزود: در صورت توجه مسئولان به این منطقه می تواند از تخریب 10 هزار فسیل بجای مانده در این منطقه جلوگیری کرد.
یکی دیگر از آثار بجای مانده از دایناسورها در شهرستان زرند رد پای یک دایناسور غول پیکر در نزدیکی روستای "ده علیرضا" است که این رد پا نیز به دلیل عدم محافظت توسط افراد سود جو و ناآگاه با تخریب مواجه شده است.

هیچ نظری موجود نیست: