۱۳۸۸ مرداد ۲۶, دوشنبه

رشته های جدید به بازی های المپیک راه می یابند


هیئت اجرایی کمیته بین المللی المپیک توصیه کرده است که گلف و راگبی هفت نفره به بازی های سال 2016 المپیک اضافه شوند. بوکس زنان از جمله بازی های المپیک لندن است.
این تصمیم روز پنجشنبه (13 اوت)، در جلسه این هیئت در شهر برلین در آلمان اتخاذ شد.
راگبی هفت نفره سریع تر است و هر طرف رقیب، هفت نفر در تیم خود دارد.
از سوی دیگر گلف بیش از صد سال است که جزو بازی های المپیک نبوده است.
آخرین باری که بازیکنان گلف در بازی های المپیک حضور داشتند در سال 1904 در سن لوئی بود و در صورتی که توصیه هیئت اجرایی کمیته بین المللی المپیک تائید شود، این ورزش بعد از 112 سال بار دیگر در المپیک ظاهر خواهد شد.
تصمیم نهایی در باره پیوستن این دو ورزش به بازی های المپیک سال 2016 در ماه اکتبر در شهر کپنهاک، پایتخت دانمارک گرفته خواهد شد.
یکی از مسائل اصلی این بوده است که آیا بازیکنان رده اول گلف جهان در بازی های المپیک شرکت خواهند کرد یا نه چون تعداد رقابت های مختلفی که در آن شرکت دارند، زیاد است.
اما تایگر وودز، که در دنیای گلف یک مافوق قهرمان تلقی می شود، تلویحا گفته است که در بازی های المپیک سال 2016 شرکت خواهد کرد.
بنا به توصیه هیئت اجرایی کمیته المپیک پانزده بازیکن رده اول جهان به طور خودکار برای شرکت در بازی های 2016 پذیرفته می شوند و همه مسابقات حرفه ای مهم در جهان جدول زمانی خود را تغییر خواهند داد تا با بازی های المپیک تداخل نکند.
هیئت اجرایی کمیته بین المللی المپیک همچنین اعلام کرد که بوکس زنان بخشی از بازی های المپیک سال 2012 در لندن خواهد بود.
سایر ورزش هایی که پیشنهاد شده بودند اما رد شده اند، کاراته، اسکواش و بیس بال هستند.
در مجموع هفده رشته ورزشی درخواست کرده بودند که در نحوه رقابت این ورزش ها در بازی های المپیک تغییراتی اعمال شود که از جمله آنها دوچرخه سواری، هندبال، شنا و کشتی است.
بوکس زنان
بنا به تصمیم هیئت اجرایی کمیته بین المللی المپیک، بوکسور های زن فرصت خواهند یافت در المپیک 2012 رقابت کنند.
ورزش بوکس تنها ورزشی بوده است که در بازی های المپیک، زنان در آن مشارکت نداشته اند.
برای این که بوکسورهای زن بتوانند در بازی های المپیک رقابت کنند سه وزن برای آنها در نظر گرفته شده است و یکی از وزن هایی که برای بوکسورهای مرد تعیین شده بود، حذف خواهد شد.
شارون هولفورد، قهرمان بوکس زنان در بریتانیا از تصمیم این هیئت استقبال کرد و گفت: "بوکس برای هر کسی که استعداد دارد و متعهد به تمرین است، آزاد و در دسترس است. پیوستن این ورزش به المپیک 2012 پاداشی بزرگ برای صدها زنی است که در این رشته از ورزش رقابت می کنند."
اما تصمیم تازه کمیته المپیک مورد استقبال همه نخواهد بود.
بوکسور بریتانیایی، امیرخان، برنده مدال نقره در سال 2004، کمی پیش از اعلام تصمیم کمیته المپیک گفت: "من فکر نمی کنم زنان باید در ورزش بوکس مشارکت داشته باشند. وقتی مشت می خورید خیلی دردناک است. زنان ممکن است بیهوش شوند."
با این حال او به بی بی سی گفت که از بوکسورهای زن بریتانیا که در المپیک شرکت خواهند کرد، حمایت خواهد کرد و امیدوار است که آنها مدال ببرند.
//www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/sport/2009/08/090813_shr_olympic_newsports.shtml

هیچ نظری موجود نیست: