۱۳۸۸ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

از سوي جراح پلاستيك برجسته ايراني درامريكا ابداع شد: درمان سردردهاي شديد ميگرني با انجام يك جراحي كوچك


دكتر بهمن گويورون جراح برجسته ايراني عضو انجمن جراحي پلاستيك امريكا و رييس بخش جراحي پلاستيك مركز پزشكي يونيورسيتي هاسپيتال كيس موفق به ارائه روشي تازه و اميد بخش براي بهبود سردردهاي ميگرني شد.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، امارها نشان مي‌دهد كه تنها در آمريكا بالغ بر 30 ميليون نفر به سردردهاي شديد و آزار دهنده ميگرني مبتلا هستند كه نه تنها بر كيفيت و زندگي فرد اثر نامطلوب دارند بلكه در عين حال بار مالي قابل توجهي نيز به بيمار تحميل مي‌كند.
گاهي درد و علائم اين بيماري به قدري شديد است كه هم هزينه زيادي را به بيمار تحميل مي‌كند و هم با غيبت از كار از نظر مالي و شغلي به وي آسيب مي‌رسد و هيچ چيز نمي‌تواند جبران اين روزهاي از دست رفته بر اثر سر دردهاي شديد و بيمارگونه را بكند، اما به تازگي در يك تحقيق جديد كه در مجله رسمي «جراحي پلاستيك و ترميمي» متعلق به انجمن جراحي پلاستيك آمريكا منتشر شده، پژوهشگران به سرپرستي پروفسور بهمن گويورون به اميدي تازه براي بهبود مبتلايان به سردردهاي شديد و مكرر ميگرني دست يافته‌اند كه با روش‌هاي درماني متداول قابل معالجه نيستند.
پروفسور گويورون در اين باره اظهار داشت: از هر چهار زن خانه دار يك نفر يا تقريبا 18 درصد اين زنان مبتلا به سردردهاي ميگرني هستند و سياري از اين بيماران نه تنها ديگر مشتاق به درمان نيستند بلكه حتي از تسكين سردرد خود نيز نا اميد شده‌اند. در اين پژوهش ما نشان داده‌آيم كه استفاده از روش جراحي براي معالجه ميگرن روشي ايمن و كارآمد است و با يك عمل جراحي كوتاه مدت مي‌توان تاثير قابل توجهي در كيفيت زندگي بيماران اعمال كرد. در عين حال با اين جراحي مي‌توان علائم پيري را نيز از چهره برخي بيماران زدود.
چندين دهه محققان مي‌دانستند علت بروز ميگرن تحريك انشعابات عصبي Trigeminal ‌است.
وقتي ماهيچه‌هاي اطراف اين انشعابات از توان انداخته شوند، سردرد متوقف مي‌شود. به همين خاطر برخي بيماران با تاثير انجماد در درمان با بوتوكس بهبود پيدا مي‌كنند اما بر اساس پژوهش جديد با برداشتن اين ماهيچه‌ها يا از كار انداختن آنها مي‌توان به روشي ساده درد بيمار را به طور دائم تسكين داد.
به گزارش ايسنا، در اين آزمايش كلينيكي با وجود يك گروه كنترل و يك گروه واقعي، محققان روي سه منطقه مهم در بروز اين سردردها در 75 بيمار كه به طور تصادفي انتخاب شده بودند، بررسي كردند. پس از يك سال در 57 درصد از بيماراني كه واقعا تحت اين عمل جراحي قرار گرفته بودند، سردردها به طور كامل از بين رفت. در حالي كه در گروه كنترل جراحي ظاهري و غير واقعي روي آنها انجام گرفت فقط چهار درصد كاهش درد مشاهده شد.
دكتر گويورون تاكيد كرد تفاوت در بهبود و تسكين سردردهاي ميگرني با اين شيوه به لحاظ آماري بسيار مهم است.
وي تصريح كرد: كشف اين روش جديد براي من بسيار شعف انگيز بود و پاداش تلاشمان را زماني دريافت كرديم كه بيماران بعد از جراحي به ما مراجعه كرده و اظهار مي‌داشتند كه زندگي‌شان فاقد تغيير كرده و ابراز خوشحالي مي‌كردند.
گفتني است، دكتر گورون كه متولد تبريز است تحصيلات پزشكي خود را دانشگاه علوم پزشكي تهران و رزيدنتي جراحي عمومي خود را در دانشگاه بوستون و يك دوره رزيدنتي جراحي پلاستيك را در بنياد كلولند كلينيك به پايان برده است. وي همچنين فلوشيپ جراحي در بيمارستان كودكان دانشگاه تورنتو بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: