۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

کشف کرم بمب افکن در اعماق اقيانوس !


محققان دانشگاه کاليفرنيا هنگام مطالعه بر روي جانداران اعماق درياها موفق به کشف گونه هايي از کرمها شده اند که درخشان بوده و به منظور مقابله با تهديدها مهاجمان خود را بمباران مي کنند.
به گزارش مهر، محققان اين گونه از کرمهاي درخشان ساکن را در اعماق اقيانوسها کشف کرده و مشاهده کردند اين جانداران در برابر شکارچيان رفتار بسيار عجيبي از خود به نمايش مي گذارند.
اين جانداران در هنگام احساس خطر مهاجم را با استفاده از قطعاتي درخشان از بدن خود بمباران مي کنند. محققان دانشگاه کاليفرنيا اين جاندار را به صورت کاملا تصادفي و در حالي پيدا کرده اند که مشغول اکتشاف در اعماق اقيانوسها بوده اند. به گفته دانشمندان اين جانداران از خصوصيات شگفت انگيز متعددي برخوردار بوده و در عمق 3700 متري از عمق اقيانوس کشف شده اند.
گونه هاي مختلف اين کرمها درخشش هاي رنگي متفاوتي را از خود ايجاد مي کنند و برخي از آنها براي نجات خود از مهلکه بمبهاي درخشاني را براي گيج کردن مهاجم پرتاب مي کردند تا فرصت مناسب براي فرار را به دست آورند. کرمهاي درخشان در عين حال شناگران قدرتمندي بوده و از پرزهاي طولاني موجود بر روي بدنشان به عنوان پدال هايي براي سرعت بخشيدن به شنا استفاده مي کنند.
دانشمندان به دليل پرتاب بمب هاي درخشان نام Swima Bombiviridis را براي اين کرمها انتخاب کرده اند ، کرمهاي درخشان معمولا داراي هشت بمب هستند که يک يا دو بمب را به صورت همزمان پرتاب مي کنند.
به دليل کوچک بودن بمبها و نور شديدي که توسط زيردريايي براي اکتشاف مورد استفاده قرار مي گيرد امکان تصويربرداري از پديده بمباران کرمها به وجود نيامده و به همين دليل دانشمندان براي انجام مطالعات بيشتر کرمهاي بمب افکن را به سطح آب انتقال داده اند.
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100915385749

هیچ نظری موجود نیست: