۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

خواص هندوانه



هندوانه میوه ای با پوست ضخیم و اندازه های متفاوت است. رنگ پوست آن زرد و سبز پررنگ است، داخل آن به رنگ قرمز، صورتی و یا سفید دیده می شود، كمی معطر است و در كشورهای گرمسیر در فصل تابستان مصرف بسیار زیادی دارد.
صد گرم آن دارای 30 كیلو كالری ، 4/0 گرم پروتئین ، 2/0 گرم چربی، 4/6 گرم قند ، 3/0 گرم فیبر، 1 میلی گرم سدیم، 7 میلی گرم كلسیم ، 100 میلی گرم پتاسیم، 7 میلی گرم ویتامینC و 590 واحد بین المللی ویتامینA می باشد.
هندوانه خواص بسیاری دارد از آن جمله ضد استفراغ و تهوع است. مخصوصاً برای افرادی كه در تابستان دچار گرمازدگی می شوند، نوشیدن آب هندوانه با كمی گلاب می تواند مفید باشد. ضدعفونی كننده بدن و در واقع پاك كننده روده ها بوده است.در طب سنتی چین پوست هندوانه را خوب می شویند و درجلوی خورشید می گذارند تا خشك شود، سپس ازآن برای مبارزه با بیماری استفاده می كنند ، بدین صورت كه 50 گرم پوست هندوانه را در كمی آب می جوشانند و مانند چای آن را می نوشند كه چون داری پتاسیم بالاست برای مبتلایان به فشار خون بالا، فشارهای عصبی و همچنین برای بیماران مبتلا به مرض قند مفید است.
هندوانه با داشتن بیش از90% آب، برای رفع تشنگی بسیار مناسب است. هیچ میوه ای تا این اندازه آب ندارد. چون هنداونه دارای مقدار خیلی كمی سدیم است، آب زیادی از بدن دفع می شود و برای كسانیكه ناراحتی كلیه دارند و افرادی كه ادرار غلیظ و زرد رنگ با بوی تند دارند، بسیارخوب می باشد و حتی با نوشیدن آب هندوانه و آب به مقدار زیاد این مشكل را از بین می برند.
هنداونه به خاطر داشتن ویتامینC و ویتامینA و بتا كاروتن و لیكوپین، صدماتی را كه در اثر استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها وارد می شود كاهش می دهد. علاوه بر این ابتلاء به خیلی از امراض دنیای متمدن مثل سفت و سخت شدن دیواره سرخرگ، سرطان (خصوصا سرطان پروستات) و امراض دوران پیری مثل آلزایمر و پاركینسون را كاهش می دهد.
علت این امراض رادیكالهای آزاد هستند. ویتامین های هندوانه خطر حمله آنها را به بدن تضعیف می كنند. دانشمندان دانشگاه بوستون كشف كردند كه لیكوپن موجود در هندوانه، پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش حفظ می كند.
در طب نتروپت خوردن هسته های هندوانه اهمیت زیادی دارد، بدین صورت كه هسته را همراه هندوانه در مخلوط كن ریخته تا هسته ها در آب هندوانه خرد شوند. شخصی كه آب هندوانه را با هسته خرد شده میل كند و هسته را خوب بجود، كمك زیادی به پاك كردن روده می كند. برای افرادی كه یبوست دارند، خوردن آب هندوانه به این ترتیب و آب ولرم بلافاصله بعد از آب هندوانه در حالت ناشتا بسیار مفید است چون درمان یبوست با مصرف فیبر و مایعات با هم، امكان پذیر است كه هر دو در هندوانه موجود است.
از سایر خواص هندوانه می توان موارد زیر را نام برد :

1- آب هنداونه به عنوان خنكی برای بیماران مبتلا به تب و بیماریهای عفونی مفید است زیرا عطش و التهاب بیمار را برطرف می كند.2- هندوانه نرم كننده، ادرارآور و زیاد كننده عرق است، لذا پس از مصرف هندوانه سموم بدن از سه طرف ( ادرار، مدفوع، عرق) دفع می شوند و به زودی شادابی و طراوت مخصوصی به انسان دست میدهد.3- تخم هندوانه ضد كرم می باشد.
From:
"mahan_rangarang

هیچ نظری موجود نیست: