۱۳۸۸ مرداد ۲۹, پنجشنبه

افكار خود را بنويسيد تا از افسردگي خلاص شويد




ابوالفضل عباسي يك روانشناس در يزد گفت: نوشتن افكار و اطمينان از حمايت خانواده كمك زيادي به درمان افسردگي مي‌كند.
اين روانشناس در گفتگو با ايسنا با اشاره به اين‌كه براساس تحقيقات و پژوهش‌هاي انجام شده زنان دو برابر مردان در معرض خطر افسردگي هستند، اظهار كرد: افسردگي زماني به وجود مي‌آيد كه شخص به مدت 2 هفته علائمي ‌نظير كاهش يا افزايش اشتها، اختلال خواب (بي‌خوابي يا خواب بيش از حد)، كاهش انرژي، احساس خستگي و عدم توانايي كار كردن داشته باشد.
وي ادامه داد: براي فرد افسرده فعاليت‌هايي كه قبلا لذت بخش بوده ديگر لذتي ندارد، احساس بي‌ارزشي مي‌كند،‌ خودسرزنشي دارد، توانايي تفكر و تمركز وي كاهش پيدا مي‌كند و افكار مرگ و خودكشي در ذهنش تداعي مي‌شود.
وي درخصوص درمان افسردگي، تصريح كرد: در مرحله اول فرد بايد موقعيت‌هايي كه سبب بروز افسردگي شده از قبيل طلاق، از دست دادن عزيز،‌ شكست خوردن در امتحان و... را بپذيرد، به عبارت ديگر شخص افسرده بايد موقعيت‌هاي ناخوشايندي كه خارج از كنترلش است را بپذيرد و همچنين روابط خود را با افراد ديگر تقويت كند.
اين روانشناس با بيان اينكه افكار اشتباه و ارزيابي‌هاي غلط باعث افسردگي شخص شده است، گفت: شخص افسرده بايد افكار خود را زير سوال برده و افكار غلط را اصلاح كند، چرا كه اين افكار است كه او را عذاب مي‌دهد بدين معنا كه افكاري مانند «من توانايي كار كردن ندارم، هيچ كس دوستم ندارد و ...» را روي كاغذ نوشته و با آنها مقابله نمايد و از سوي ديگر افكار مثبت و واقع بينانه را جايگزين آنها كند.
وي حمايت خانواده، جامعه، اطرافيان و محبت كردن به فرد افسرده و ورزش كردن را در درمان بسيار كمك‌كننده دانست و گفت: مشكلات و تنش‌ها براي همه اشخاص بوجود مي‌آيد. براي پيشگيري از بروز افسردگي، افراد بايد مهارت‌هاي زندگي را بياموزند، برخورد واقع بينانه و منطقي با مشكلات را ياد بگيرند، ‌تفريح مناسب، دوستان خوب داشتن، تغذيه و ورزش كردن هم به پيشگيري از اين بيماري كمك مي‌كند.
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100915012358

هیچ نظری موجود نیست: