۱۳۸۸ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

قرص چند دارویی برای پیشگیری از بیماری های قلبی


پژوهشگران می گویند یک قرص ارزان قیمت که از ترکیب 5 دارو ساخته شده می تواند از حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند.
تا پنج سال قبل، این که یک قرص چند دارویی polipill بتواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در اشخاص بالای 55 سال تا 80 درصد کاهش دهد، باور کردنی نبود ولی از آن هنگام تا کنون پیشرفت هایی در زمینه پیشگیری از این بیماری ها حاصل شده است.
اکنون آزمایشی که در هند صورت گرفته نشان می دهد که یک قرص ترکیبی می تواند از مبتلا شدن به این بیماری ها جلوگیری کند و استفاده آن بی خطر بوده و به خوبی قابل تحمل است.
در تهیه قرص چند دارویی، از 5 ماده دارویی که هر کدام از آنها به تنهایی مصرف می شود یعنی آسپرین، استاتین که برای پایین آوردن کلسترول است و نیز سه داروی دیگر که برای کاهش فشار خون است استفاده شده است.
در این آزمایش 2 هزار و 53 نفر که دارای بیماری های قلبی نبودند ولی به دلیل فشار خون بالا یا کشیدن سیگار برای مدت طولانی، با خطر ابتلا به این بیماری ها مواجه بودند، تحت نظر قرار گرفتند و این قرص ترکیبی برای آنان تجویز شد.
نتیجه آزمایش نشان داد که تاثیر قرص ترکیبی به همان اندازه مصرف جداگانه هریک از 5 دارویی است که در قرص ترکیبی وجود دارد.
اشخاصی که قرص جدید بر روی آنان آزمایش شده بود، هم فشار خون و هم مقدار کلسترولشان کاهش یافت بدون این که مصرف این دارو عارضه جانبی داشته باشد.
پژوهشگرانی که این آزمایش تحت نظر آنان صورت گرفته بود می گویند این قرص ترکیبی می تواند خطر سکته مغزی و حمله قلبی را در اشخاص میان سال به طور بالقوه 50 درصد کاهش دهد.
نتیجه آزمایش مورد بحث در نشریه پزشکی Lancet چاپ شده ولی با وجود معتبر بودن این نشریه، متخصصین مصرف مادام العمر داروها را مورد سئوال قرار داده و می گویند مشکل فشار خون و کلسترول بیش از اندازه را به جای مصرف دارو می توان با رژیم غذایی و ورزش حل کرد
/BBC Persian

هیچ نظری موجود نیست: