۱۳۸۷ اسفند ۲۵, یکشنبه

علل پف‌كردگي چشم



پف‌كردگي چشم از جمله به اين علل ممكن است رخ دهد:
مونونوكلئوز:‌ اين بيماري ويروسي باعث تورم و پف‌كردگي پلك فوقاني مي‌‌شود. پف‌كردگي چشم در مراحل اوليه اين بيماري رخ مي‌‌دهد.
زياد خوابيدن/ محروميت خواب: به هم خوردن چرخه‌هاي خواب شايع‌ترين علت پف‌كردن چشم است.
تجمع مايع: بسياري از عوارض و بيماري‌ها (از جمله بارداري و تغييرات هورموني حين قاعدگي) ممكن است به تجمع مايع، به خصوص در بافت‌هاي زيرپوستي بينجامند. اين عوارض مي‌تواند باعث شوند تورم اطراف چشم كه از قبل وجود داشته است، بارزتر شود.

رژيم غذايي: مصرف زياده از حد نمك ممكن است به تجمع مايع در بدن بينجامد و به پف‌كردگي چشم‌‌ها منجر شود.

مصرف الكل و سيگار: مصرف الكل و سيگار از راه ايجاد استرس، خستگي و تغييرات هورموني به تجمع مايع در بدن و پف‌كردگي چشم‌ها منجر شود.
آلرژي: واكنش‌هاي آلرژي در بدن ممكن است به نشت مايع در بستر مويرگي زيرپوستي و تورم صورت و همچنين تورم اطراف چشم‌ها بينجامد.

بيماري‌هاي پوستي: پف‌كردگي چشم‌ها ممكن است عارضه جانبي برخي از بيماري‌هاي پوستي مانند درماتيت (التهاب پوست)‌ باشد. در ماتيت پوست صورت ممكن است به حساسيت پوست صورت و تورم آن از جمله تورم اطراف چشم منجر شود.

پيري طبيعي: هنگامي كه سن فرد بالا مي‌رود، پوست اطراف چشم نازك‌تر مي‌شود و ممكن است دچار تورم يا افتادگي شود.

گريه‌‌كردن: نمك درون اشك چشم ممكن است به تجمع مايع در پوست اطراف چشم و پف‌كردگي چشم منجر شود.
كم‌كاري تيروئيد: پف‌كردگي صورت و تورم بافت‌هاي حدقه چشم ممكن است به علت تجمع دو ماده شيميايي - موكوپلي‌ساكاريد اسيد هيالورونيك و سولفات كندروايتين- در كم‌كاري تيروئيد رخ دهد.

التهاب حدقه چشم (سلوليت پره‌اربيتال): التهاب و عفونت پلك و بخش‌هايي از پوست اطراف چشم باعث پف‌كردگي چشم مي‌شود.خطرا ت پف‌كردن چشم معمولا تنها يك مشكل موقتي زيبايي است. اما پف‌كردن شديد و مداوم ممكن است نشانه‌اي از يك بيماري زمينه‌اي جدي‌تر باشد.
درمان در افرادي كه مستعد پف‌كردگي چشم هستند، ‌تغييرات رژيم غذايي و سبك‌ زندگي (تحت نظر پزشك) ممكن است به كاهش احتمال تورم كمك كند. كمپرس سرد چشم هم ممكن است به يك علاج كوتاه‌مدت باشد.

قابض‌‌هاي طبيعي مانند خيار خردشده هم مي‌توانند به طور كوتاه‌مدت اين عارضه را برطرف كنند.

بالابردن سر هنگام خواب ممكن است از پخش مجدد مايع به علت نيروي جاذبه پيشگيري كند.

رژيم غذايي كم‌كربوهيدرات با پيشگيري از تجمع مايع به پيشگيري از پف‌‌كردگي چشم كمك كند. خوردن غذاهاي غني از ويتامين به خصوص ويتامين A، C و E ممكن است به كاهش پف‌كردگي چشم كمك كند.
منبع خبر: همشهري

هیچ نظری موجود نیست: