۱۳۸۷ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

آشنايي با جاذبه‌هاي گردشگري جزيره كيش













جزيره کيش با 90 کيلومتر مربع مساحت يکی از زيباترين جزاير خليج فارس است که در 18 کيلومتري کرانه جنوبی ايران واقع شده است.
کيش از طبيعتی زيبا و منحصر به فرد بر خوردار است. سواحل آرام با ماسه‌های مرجانی آب زلال دريا که شفافيت کم نظير آن، امکان مشاهده انواع آبزيان را در عمق چند متری مقدور می‌سازد.
پوشش گياهی مناسب و سر سبز و باطراوت اين جزيره به ويژه در 7 ماه از سال چشم‌اندازی زيبا و تماشائی به آن بخشيده است که سالانه حدود يک ميليون نفر از دوستداران طبيعت و دريا را به سوی خود جلب می‌کند.
مساجد كيش:
كيش داراي 7 مسجد و حسينيه است، مسجد امير(ع)، مسجد خاتم الانبياء و مسجد نور از بزرگترين مساجد كيش هستند.
مسجد خاتم الانبياء (ص) كه مناره‌هاي آن سر به آسمان كشيده و رو به سوي دريا دارد در منطقه سفين، سمت شمال غربي جزيره واقع شده و از مهمترين بناهاي مذهبي كيش به شمار مي‌آيد و نمازهاي جماعات و جمعه در اين محل برگزار مي‌شود.
مسجد اميرالمومنين (ع) داراي بافت معماري بسيار قديمي است و در سال 1370 توسط سازمان ميراث فرهنگي ايران بازسازي شده و در منطقه ماشه واقع مي‌باشد.
از ديگر مسجدهاي زيبا و قديمي كيش مسجد جامع نور مي‌باشد كه سبك معماري آن تركيبي از هنر ايراني و اسلامي است. اين مسجد در منطقه سفين واقع شده و متعلق به مسلمانان اصل سنت است.
آثار باستاني جزيره:
كيش در روزگاراني بسيار دور منطقه آبادي بوده و يكي از قطب‌هاي تجارت ميان چين و اروپا و شمال آفريقا بوده است.
گرچه هنوز بررسي‌هاي باستان شناسي وسيعي در نقاط مختلف جزيره به عمل نيامده، اما در هر گوشه جزيره مي‌توان آثاري از گذشتگان را مشاهده كرد كه هر كدام يادآور دوران مجد و عظمت اين جزيره بوده است.
در جريان فعاليت‌هاي عمراني جزيره كيش و در برخي از پژوهش‌هاي باستان شناسي محدود گذشته آثاري در سطح جزيره پيدا شده است كه ارزش فراواني دارد و مجموعه جذابي را تشكيل مي‌دهد كه بخشي از آن در ساختمان كانون هنر در معرض بازديد عموم قرار دارد.
سكه‌هاي ايراني و خارجي مربوط به دوره‌هاي مختلف تاريخي، ظروف مسي، مفرغي و سفالين، سنگ نوشته‌هاي اوايل دوره اسلامي (به خط كوفي)، سنگ قبر و يك عراده توپ از جمله آثاري هستند كه در معرض ديد قرار دارند.
عمليات اكتشافي باستان‌شناسي بقاياي شهر تاريخي جزيره در سه مجموعه مجزا انجام شده است:
خانه اعياني:
خانه اعياني يادآور خانه‌هاي چندخانوار قديمي در داخل فلات ايران و در شهرهايي چون يزد، اصفهان و كاشان است و يكي از نمونه‌هاي قديمي مسكن جمعي در حاشيه خليج فارس محسوب مي‌شود.
علاوه بر وسعت خانه و همچنين فضاهاي مختلف و متنوع آن، كاشي‌هاي ستاره‌اي شكل كه در اين خانه به دست آمده است، همانند كاشي‌هايي كه زينت بخش بناهاي مهم ايلخاني ايران همچون تخت سليمان و سلطانيه به كار رفته است.
بخش كارگاهي و صنعتي:
اين مجموعه درست در كنار دريا ساخته شده و داراي معماري و فضاهاي ناشناخته‌اي است.
مجموعه كانال‌هاي افقي و زيرزميني و چاه‌هاي متعدد در گوشه و كنار، مجموعه بسيار جالب و نادري را تشكيل مي‌دهد كه هنوز عملكرد آن‌ها روشن نيست، اما به نظر مي‌رسد كه ارتباط مستقيم، با فعاليت‌هاي صيادي (صيد ماهي، مرواريد و مرجان) داشته و براي دسترسي آسان‌تر به دريا احداث گرديده است.
مجموعه حمام:
شامل حمامي است با صحن‌هاي متعدد و حصار آن به مساحت تقريبي 500 مترمربع. سربينه و گرمخانه و تون حمام در جنوب بخش ذكر شده قرار گرفته و توسط راهرو سرپوشيده‌اي از آن جدا شده است.
شهر زیرزمینی کاریز:
قنات کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و از آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده ولی اکنون به یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز بدل شده که بیش از 10000 متر مربع وسعت دارد.
شهر زیر زمینی کاریز در فاز یک شامل غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه سالن آمفی‌تئاتر سالن کنفرانس، گالری‌های هنری است.
شهر کاریز در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن 8متر ارتفاع و بیشتر سقف آن مملو از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است که با نظر کارشناسی 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسایی و دارای شناسنامه رسمی است.
کارگزاران شهر زیر زمینی بر این باورند که دو ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی درخواهد آورد.
خاک‌های برداشت شده از کاریز دارای خواص درمانی زیادی است که در گل درمانی استفاده‌های فراوان خواهد داشت.
آب انبارهاي سنتي:
در جزيره كيش، مانند بسياري از نقاط كم آب كشور، در دهه‌هاي گذشته از آب انبارهاي مخصوصي براي ذخيره آب‌هاي حاصل از نزولات آسماني استفاده مي‌شد.
اين آب انبارها در انتهاي آبگيرهاي طبيعي در عمق زمين در جزيره كيش، مانند بسياري از نقاط كم آب كشور، در دهه‌هاي گذشته از آب انبارهاي مخصوصي براي ذخيره آب‌هاي حاصل از نزولات آسماني استفاده مي‌شد.
كشتي يوناني:
در غرب جزيره و در نزديكي مجتمع غروب كيش، يك كشتي عظيم الجثه در سواحل نيلگون كيش جا خوش كرده است كه به كشتي يوناني معروف است.
كشتي يوناني از نظر تاريخي قدمت و اهميت چنداني ندارد. اين كشتي در 4 مرداد سال 1345 كه از بندر امام خميني (ره) عازم يونان بوده است به گل نشست و 80 روز تلاش اورينوكو، يدك‌كش هلندي براي بيرون كشيدن اين كشتي به ثمري نرسيد.
سواحل كيش:
خاك كيش ساختار مرجاني دارد و با رنگ نقره فام در زيرآفتاب از درخشندگي خيره‌كننده‌اي برخوردار است.
آب دريا در ساحل اين جزيره شفاف و روشن است و تا فاصله‌اي دور مي‌توان كف دريا را به راحتي تماشا كرد.
كيش به نسبت وسعت خود داراي يكي از وسيع ترين سواحل است و در دنيا كمتر ساحلي را مي‌توان يافت كه به وسعت سواحل كيش قابل استفاده باشد.
ماهي‌هاي تزييني و بسيار زيبا كه در آب‌هاي حاشيه كيش غوطه‌ور هستند و وجودشان را از تماشاگران پنهان نمي‌كنند، از جاذبه‌هاي استثنايي كيش به حساب مي‌آيند. در عين حال مرغوب‌ترين ماهي‌هاي خوراكي كشور نيز در همين سواحل صيد مي‌شود.
ساحل كيش از كم خطرترين سواحل دنياست. آب‌هاي ساحلي كيش فاقد كوسه خطرناك بوده و استفاده از آب دريا كاملا بي‌خطر است.
كوسه‌هايي كه بعضا در ساحل كيش ديده مي‌شوند از ماهي‌هاي كوچك تغذيه مي‌كنند و براي شناگران خطري ندارند.
ساحل كيش از آن نوع سواحل استثنايي است كه هم در فصل سرد و هم در فصل گرم براي مسافران قابل استفاده مي‌باشد و امكان ورزش‌هاي دريايي در آن فراهم شده است.
جاده جهان:
جاده جهان به صورت يك جاده كمربندي، جزيره كيش را احاطه كرده است. در سرتاسر طول اين جاده 25 قطعه زمين به استان‌هاي كشور واگذار شده است تا در آن آثار هنري، مصنوعات و توليدات خود را به نمايش گذارند.
جاده جهان نمادي از ارتباط فرهنگ‌هاي مختلف ايران و جهان است. اين جاده امكان ارتباط با طبيعت بكر جزيره را در سمت‌هاي جنوبي و غربي فراهم آورده است.
دوستداران مناظر طبيعي مي‌توانند چشم اندازهايي از دريا، ساحل، پوشش گياهي و حيات جانوري متنوع جزيره را در سرتاسر طول جاده مشاهده كنند.
جاده جهان شب‌ها چون كمربندي نگين جزيره را در ميان گرفته است و تمامي پهناي جزيره را در ديدرس مسافراني كه با پروازهاي شبانه به منطقه مي‌رسند، قرار مي‌دهد.
آكواريوم، حيات در دريا:
خليج فارس از حيات آبزي بسيار متنوعي برخوردار است. سياحتگران در هر گوشه ساحل، مي‌توانند انواع ماهيان و ديگر آبزيان را كه برخي از آن‌ها بسيار عجيب به نظر مي‌رسند، در داخل آب‌هاي شفاف تماشا كنند.
در آكواريوم كيش كه در ساختمان كانون هنر قرار دارد انواع مختلفي از آبزيان زيبا و شگفت‌انگيز خليج فارس نگهداري مي‌شود.
براي كساني كه امكان غواصي در زير آب و ديدن ماهي‌هاي رنگارنگ زيبا را در محيط طبيعي خود ندارند، ديدار از آكواريوم مي‌تواند به يادماندني و خاطره انگيز باشد.
نمايشگاه خزندگان:
در اين نمايشگاه بيش از 100 گونه خزنده از خانواده مارسانان به نمايش گذاشته شده است.
مارهاي عظيم بوا، پيتون آفريقا و آمازون، سوسمار ايگوانه ماداگاسكار، عقرب سياه امپراتور آفريقا، مار پرنده تايلند، عنكبوت‌هاي بزرگ و پرنده‌خوار برزيلي نمونه‌هايي از اين گونه خزندگان هستند.
مجموعه موجودات تاكسيدرمي شده:
تاكسيدرمي روشي براي نگهداري از كالبد موجودات زنده با حفظ ظاهر طبيعي آن‌هاست.
در دانشگاه كيش صدها نمونه از موجوداتي نظير پرندگان، خزندگان، سخت‌پوستان و موجودات دريايي خليج فارس و جزيره كيش تاكسيدرمي شده و در معرض ديد علاقمندان قرار دارد.
منطقه جنگلي كيش:
منطقه جنگلي كيش در جنوب شرقي جزيره قرار دارد. اين جنگل مصنوعي كه اغلب درختان آن در سال 1371 كاشته شده اند، حدود 600 هكتار وسعت دارد.
آكاسيا، درمان عقرب، اوكاليپتوس، ابريشم مصري، كهور، كنار، لور، گز، خرما و تمرهندي انواع درختان موجود در منطقه جنگلي است.
روستاي باغو:
باغو از آبادي‌هاي قديمي كيش است كه در جنوب غربي جزيره قرار دارد. در حال حاضر، اين آبادي جز چند خانوار دامدار، سكنه ديگري ندارد. در بين بوميان، حاصلخيزي اين منطقه زبانزد است.
در اين منطقه بيشه انبوهي از انواع درختان بومي به چشم مي‌خورد كه در آن ميان، مجموعه درختان كهن‌سال لور زيبايي چشمگيري دارد.
بوستان آهوان:
اين بوستان با 2 هكتار مساحت در انتهاي خيابان فردوسي جزيره قرار دارد و داراي 17 قفس براي نگهداري از انواع حيوانات مي‌باشد.
شير، آهو، روباه، شغال، ميمون، گوزن، و انواع پرندگان در بوستان آهوان نگهداري مي‌شوند.
آهوها برخلاف ساير حيوانات كه در قفس نگهداري مي‌شوند به صورت آزاد در اين بوستان زندگي مي‌كنند. همچنين در اين بوستان، وسايل بازي كودكان نيز نصب شده است.
نخلستان‌هاي كيش:
پرورش نخل در كيش از سابقه ديرينه‌اي برخوردار است. اغلب جهانگرداني كه در سده‌هاي گذشته از كيش ديدار كرده‌اند به وجود نخلستان‌هاي انبوه در اين جزيره اشاره كرده‌اند.
باغ بهشت تنها نخلستان به جاي مانده از دوره‌هاي گذشته است كه در غرب محله سفين واقع شده و از جمله زيباترين نخلستان‌هاي كيش است كه به ويژه در هنگام غروب آفتاب چشم اندازي زيبا و تماشايي دارد.
ورزش‌هاي دريايي در كيش:
يكي از امتيازات كيش، سواحل زيبا و آرام آن است و تقريبا همه نقاط آن در سرتاسر جزيره براي شنا و انواع ورزش هاي دريايي مساعد است.
وجود سوابق طولاني و تاريخي مردم اين ديار در صيد مرواريد و ارج و منزلت دريا و دريانوردي در فرهنگ مردم خطه جنوب ايران در كنار موقعيت مساعد طبيعت و دريا در كيش موجب شده است كه برنامه توسعه ورزش هاي دريايي با سرعتي به مراتب بيش از آن چه انتظار مي‌رفت مورد استقبال واقع شود و با موفقيت به مرحله اجرا درآيد.
در كيش علاوه بر امكانات پراكنده در سرتاسر سواحل جزيره، دو مجموعه كامل با انواع تجهيزات و وسايل پيشرفته براي تفريح و ورزش‌هاي دريايي در اختيار علاقمندان قرار دارد.
آموزش غواصي:
غواصي در سواحل كيش به دليل مرجاني بودن جزيره و شفافيت آب دريا كه امكان تماشاي انواع آبزيان زيبا و منحصر به فرد اين منطقه را ميسر مي‌سازد جاذبه فراواني براي گردشگران و شهروندان كيش دارد.
دو مركز در باشگاه ورزش‌هاي دريايي كيش و اسكله تفريحي خدمات و آموزش‌هاي لازم همراه با كليه تجهيزات و امكانات (لباس مخصوص، كپسول هوا و. . . ) را در اختيار علاقمندان به غواصي قرار مي‌دهند.
منبع : ديدنی‌ها- همشهري آنلاين

هیچ نظری موجود نیست: