۱۳۸۸ فروردین ۶, پنجشنبه

دبی مجدداً به یک صحرای خشک تبدیل می شود


علی رغم گفته های امیر امارات مبنی بر عدم تاثیر پذیری منفی این کشور از بحران مالی بین المللی و ابراز اطمینان وزیر اقتصاد این کشور از آمادگی امارات برای رویارویی با هرگونه بحران، موج بحران جهانی کم کم به این شیخ نشین هم رسیده و آثار خود را نمایان میسازد.
به گزارش «شفاف» امارات متحده عربی که ساختمانهای خود را با مبارزه با شنهای روان صحراهای این کشور ساخته است و برای مدتی از نظر شکوفایی و جذب سرمایه مثال زدنی بود اکنون باید برای بقای خود با این بحران مبارزه کند.
روزنامه گاردین در این خصوص درمقاله ای نوشت: دبی در حال تبدیل شدن به صحرایی خشک و خالی از سکنه است.
سایمون جنکینس نویسنده مقاله ادامه می دهد ساخت و ساز در نیمی از برجهای امارات متوقف شده است ، قیمتهای بورس هم در مقایسه با سال 2005 ،70% کاهش یافته است.
80% ساکنان امارات رهگذرانی هستند که مانند جویندگان طلا، تنها به خاطر پول ودرآمد در دبی زندگی می کنند. وقتی پول و درآمد برود این رهگذران هم ماشینهای خودرا در خیابان و فرودگاه رها کرده وخواهند رفت.
جنکینس سپس دبی را با شهر دیتروبت امریکا مقایسه می کند و می گوید: دیترویت در اوج شکوفایی صنعت خودروسازی ساخته شد. اکنون در دیترویت پنجره ها با مقوا پوشانده شده است. سگ های ولگرد در همه جای شهر می گردند و باد در فروشگاههای خالی این شهر می وزد. شهری که نتیجه شکوفاترین صنعت بعد از جنگ جهانی دوم بود اکنون درآستانه مرگ است. دبی هم بر روی پایه های پولشویی درآمد نفت ،مواد مخدر، تجارت اسلحه وکمکهای مالی کشورهای غربی ساخته شده است.
بنابر نظر سنجی ها دست کم 46%خارجیان ساکن دبی قصد ترک امارات را دارند .
گفتنی است ازهر 8نفر در امارات 7 نفر خارجی هستند. که این نسبت بالاترین نسبت درتمام دنیاست.
نفت هم اکنون فقط7%تولید ناخالص ملی امارات را تشکیل می دهد .
بحران بین المللی غرب آرزوهای بسیاری در امارات بر باد داده است.
بنابر گزارش های رسانه ای دولت امارات روزانه بیش از 1500 روادید واجازه اقامت را باطل می کند.
روادید در امارات تنها برای کسانی که در این کشور شاغل ویا سرمایه گذار هستند صادر می شود و اگر کسی شغل خود را از دست بدهد ونتواند شغل و یا کفیل دیگری برای خود پیدا کند باید ظرف یکماه امارات را ترک کند.
در همین زمینه روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارش از بازار کار دبی نوشت: کارگران خارجی ساکن درامارات که 85% ساکنان آن را تشکیل می دهند برای فرار از بدهی های فروان وبدلیل از دست دادن شغل خود امارات را ترک می کنند.
در بسیاری از رسانه های اقتصادی جهان، گزارشهایی از کسانی منتشر شده است که برای فرار از طلبکار ها ماشین های خود را در فرود گاه رها کرده و از دبی فرار می کنند. نیویورک تایمز تعداد ماشین های رها شده در خیابان و فرودگاه ها را 3000 عدد تخمین زده است.
/روزنامه گاردین

هیچ نظری موجود نیست: