۱۳۸۸ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

هشت سردرد خطرناك !




با صنعتي شدن جامعه و افزايش تنش‌هاي شغلي، اجتماعي و اقتصادي، ميزان سردردها هم بالاتر مي‌رود.
بخش عظيمي از سردردها عصبي هستند و تنها يك تا دو درصد از سردردهاي جامعه علت عضوي مانند تومور مغزي يا ضايعه فضاگير دارند. حدود 98 درصد سردردها خوش‌خيم و قابل بهبودند.
عوامل غيراختصاصي فراواني مي‌توانند موجب سردرد شوند، مثل يك سرماخوردگي ساده، عفونتي كوچك، آلودگي هوا و تغيير عادات غذايي و تغييرات هورموني و ...
سردردهايي كه براي ما حايز اهميت و قابل بررسي بوده و بايد آنها را جدي بگيريم، عبارتند از:
1) تغيير در كيفيت سردرد:يعني اگر هميشه سردردتان آرام بوده و به مسكن جواب مي‌داده است، ولي حالا مقاوم شده يا كيفيت آن تغيير كرده است.
2) تواتر و تكرار سردرد مهم است:براي مثال قبلا هفته‌اي يك‌بار مبتلا مي‌شديد، اما الان روزي سه بار سردرد داريد.
3) سردردي كه شما را از خواب بيدار مي‌كند:سردسته اين نوع سردردها كه فرد را از خواب بيدار مي‌كند، سردردهاي عروقي مانند ميگرن هستند. اما به هر حال اگر چنين سردردي گرفتيد، بررسي پزشكي لازم است.
4) سردردهاي صبحگاهي:با اينكه عللي چون بي‌خوابي و عدم استراحت كافي، فشار خون بالا و غيره مي‌توانند چنين سردردي را ايجاد كنند، اما اگر سردرد شما اول صبح شروع مي‌شود و در طول روز كمتر مي‌شود، مهم است، چون به طور طبيعي ما در طول خواب با افزايش نسبي فشار داخل جمجمه مواجه‌ايم و اگر ضايعه‌اي فضاگير در آنجا وجود داشته باشد، اين افزايش نسبي فشار را نمي تواند تحمل كند و سردرد رخ مي دهد.
5) سردرد همراه با تهوع و استفراغ:خيلي از سردردها اين‌طورند مثل ميگرن. اما اگر تهوع در اوايل صبح پديد آيد و با استفراغ كردن سردردتان كم شود و اشتهاي خوردن صبحانه را پيدا كنيد، بايد بررسي پزشكي شويد.
6) سردرد كودكان به‌خصوص اگر تكرار‌شونده باشد:بچه‌ها نمي‌توانند سردرد را بشناسند يا از آن شكايت كنند، ولي با تغيير اشتها، كاهش فعاليت بدني و يا كاهش تمايل به درس خواندن، آن را نشان مي‌دهند.
7) سردرد سالمندان (حدود 65 سالگي):اگر در اين گروه از افراد، سردرد ناگهاني، مزمن و مقاوم به درمان پزشكي باشد، بايد بررسي شود.
8) سردرد همراه با فوتوفوبي (ترس از نور):موردي شبيه به ميگرن يا مننژيت. اگر سردرد همراه با علايم چشمي مثل دوربيني، كاهش ديد، تغيير ميدان بينايي و تاري ديد باشد يا تغيير سريع عينك در فواصل كوتاه يك‌ماه، همراه با سردرد باشد، بهتر است از نظر علل مغزي بررسي شويد.
منبع : تهران‌لندن دات كام

هیچ نظری موجود نیست: