۱۳۸۸ فروردین ۴, سه‌شنبه

ارزان‌ترین اتومبیل جهان وارد بازار شد


شرکت تاتا ارزان ترین اتومبیل جهان را تحت عنوان "نانو" به بازار هند عرضه کرد.
فروش این اتومبیل که تنها صد هزار روپیه (معادل 1979 دلار) قیمت گذاری شده در طی 10 روز آینده آغاز خواهد شد.
تاتو امیدوار است اتومبیل نانو که سه متر طول دارد و می تواند پنج نفر را حمل کند برای مردم هند آنقدر ارزان محسوب شود که میلیون ها نفر از مردم این کشور موتورسیکلت های خود را با آن عوض کنند.
راتان تاتا رئیس شرکت تاتا عرضه این اتومبیل را "گامی مهم" خواند. با این حال تحلیلگران می گویند اتومبیل نانو پس از حداقل شش سال به سودآوری خواهد رسید.
تاخیر به دلیل بروز مناقشه
اتومبیل چهار-در نانو از موتوری بهره گرفته که تنها 624 سی سی حجم و توانی معادل 33 اسب بخار دارد.
مدل ساده این اتومبیل از دستگاه تهویه، رادیو، فرمان هیدرولیک و کیسه هوا (Airbag) برخوردار نیست اما مشتریان می توانند با پرداخت پول بیشتر مدل های مجهزتر این اتومبیل را نیز بخرند.
شرکت تاتا همچنین مشغول آماده کردن نسخه بزرگتری از این اتومبیل برای فروش در اروپا است. قرار است این نسخه در سال 2011 در بازارهای اروپایی عرضه شود و قیمت آن بیش از 4200 یورو اعلام شده است.
تحلیلگران می گویند اگر این اتومبیل با استقبال مردم در هند روبرو شود، شرکت تاتا احتمالا برای برآورده کردن تقاضا با مشکل مواجه خواهد شد؛ زیرا کارخانه اصلی شرکت تاتا که در ایالت گوجرات در غرب هند واقع است و ظرفیت تولید 250 هزار اتومبیل در سال را دارد تا سال آینده میلادی شروع به کار نخواهد کرد و تاتا در کارخانه های فعلی خود تنها امکان ساخت 50 هزار دستگاه اتومبیل در سال را دارد.
دلیل تاخیر ایجاد شده در راه اندازی خطوط اصلی تولید شرکت تاتا، مناقشه ای بود که سال گذشته بر سر ساخت کارخانه اصلی این شرکت در در ایالت بنگال شرقی رخ داد و این شرکت نتوانست در زمین هایی که از کشاورزان خریده بود کارخانه خود را بنا کند.
این مسئله عرضه مدل نانو را شش ماه به تاخیر انداخت.
راوی کانت، مدیرعامل شرکت تات اعلام کرد ثبت نام برای خرید این اتومبیل از روز نهم ماه آوریل آغاز می شود و 100 هزار خریدار اول محصولات این شرکت بر اساس قرعه انتخاب خواهند شد.
تحویل این اتومبیل ها احتمالا از ماه ژوئیه آغاز می شود.
مشکلات مالی؟
تاتا که در سال گذشته میلادی موفق شد هفت میلیون دستگاه موتورسیکلت در هند به فروش برساند چشم به بازاری بزرگ برای محصولات خود دوخته است.
اما این شرکت هم مانند دیگر شرکت های اتومبیل سازی در جهان شاهد تاثیر منفی رکود بر میزان فروش خود بود.
شرکت تاتا در سه ماه آخر سال 2008 متحمل بیش از 52 میلیون دلار ضرر شد.
همچنین این شرکت هندی در حال حاضر برای تامین منابع مالی لازم جهت بازپرداخت دو سوم وام سه میلیارد پوندی خود (برای خرید شرکت های جگوار و لندروور در تابستان سال گذشته میلادی) با مشکل مواجه است.

هیچ نظری موجود نیست: