۱۳۹۱ مهر ۹, یکشنبه

اصلانی و برزگر، برندگان ایرانی جشنواره فیلم سن سباستین

تورج اصلانی، فیلمبردار ایرانی موفق شد جایزه بهترین فیلمبرداری را برای فیلم "فصل کرگدن‌ها" به کارگردانی بهمن قبادی به دست آورد. مجید برزگر، کارگردان فیلم "پرویز" هم جایزه ویژه هیأت داور
ان را در بخش کارگردانان جدید گرفت.
شصتمین دوره جشنواره سینمایی سن سباستین، جایزه اصلی خود را به سینماگر شناخته شده فرانسوی، فرانسوا اوزون اهدا کرد.
فرانسوا اوزون، صدف طلایی جشنواره سن سباستین را برای فیلم "در خانه"، از هیئت داوری بین المللی دریافت کرد.
"در خانه" پیشتر جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را در جشنواره تورنتو به دست آورده بود.
داستان این فیلم درباره شاگردی است که در کلاس ادبیات مقالات جالبی می نویسد، اما اتفاقات پیش بینی نشده ای بین او و معلمش رخ می دهد.
فرانسوا اوزون پیش از این در سال ۲۰۰۹ جایزه ویژه هیات داوران سن سباستین را برای فیلم "پناهگاه من" به‌دست آورده بود.
صدف نقره ای بهترین کارگردانی این دوره از جشنواره سن سباستین به فرناندو تروبا، کارگردان اسپانیایی، برای فیلم "هنرمند و مدل"، تعلق گرفت. داستان این فیلم در دوران جنگ جهانی دوم می گذرد و درباره زندگی زنی اسپانیایی در فرانسه است.
صدف نقره ای بهترین بازیگر مرد نیز به خوزه ساکریستن برای بازی در فیلم "مرد مرده‌ای که خوشحال شد"، ساخته خاویر ربولو تعلق گرفت. داستان این فیلم درباره مرد بیماری است که آخرین روزهای زندگی خود را سپری می کند.
جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره به ماکارنا گارسیا، برای بازی در فیلم سیاه و سفید "سفید برفی"، اهدا شد.
فیلم "سفید برفی"، ساخته پابلو برگر، کارگردان اسپانیایی که محصول مشترک اسپانیا و فرانسه است، همچنین موفق شد جایزه ویژه هیات داوران جشنواره را دریافت کند.
ریاست هیئت داوران بخش مسابقه امسال این جشنواره به عهده کریستین واشون بود و ریکاردو دارین، میشل گازتامبیده، میا هانسن-لاو، پیتر ساشیتزکی، جولی تیمور و اوگوستی ویارونگا، اعضای هیئت داوران آن را تشکیل می دهند.
در این دوره از جشنواره سن سباستین به الیور استون، جان تروالتا، تامی لی جونز، ایوان مک گرگور و داستین هافمن جایزه یک عمر دستاورد سینمایی اهدا شد.

جوایز سینمای ایران

تورج اصلانی، فیلمبردار ایرانی، پس از همکاری با بهمن قبادی در فيلم "فصل کرگدن" احضار و برای مدتی از کار ممنوع شد. در کارنامه سینمایی او فیلمبرداری فیلمهایی همچون خواب سفید، سن پیترزبورگ و بغض دیده می شود.

رقص کرگدن ها، داستان زندگی صادق کمانگر، شاعر کرد را روایت می کند. کمانگر ۲۷ سال در ایران زندانی بوده و زمانی که بالاخره آزاد می شود، می فهمد که به خانواده اش اعلام کرده اند که او در زندان مرده است.
در فیلم فصل کرگدن ها، بهروز وثوقی، مونیکا بلوچی، بلچیم بیلگین و آرش لباف بازی می کنند.
در بخش "کارگردانان جدید" هم فیلم "پرویز" ساخته مجید برزگر "جایزه ویژه" هیات داوران را گرفت.
نخستين فيلم بلند مجيد برزگر، "فصل باران‌های موسمی" پس از حضور در جشنواره‌های بين‌المللی هنوز در ایران اکران نشده است.
"پرویز" داستان مردی به نام پرویز را روایت می کند که تمام زندگی اش را در خانه پدری گذرانده و هیچ گاه شغلی نداشته است تا اینکه ناگهان پدرش تصمیم به ازدواج می گیرد. او باید از خانه پدری به آپارتمانی در یک مجتمع مسکونی که پدرش برای او اجاره کرده، نقل مکان کند. در این فیلم، لِوون هِفتوان، بازیگر ارمنی تبار ساکن کانادا نقش اصلی را بازی می کند.
ریاست بخش مسابقه‌ کارگردانان جوان فستیوال سن سباستین بر عهده تهیه‌کننده ایرانی، کتایون شهابی بود.
کتایون شهابی از جمله توزیع‌کنندگان فیلم در ایران است که معمولا کار توزیع فیلم‌های مستند ایرانی در سطح بین‌المللی را انجام می‌دهد و در سال ۱۳۸۹ به عنوان صادرکننده نمونه محصولات فرهنگی انتخاب شد.
خانم شهابی سال گذشته به اتهام همکاری با بی‌بی‌سی فارسی به مدت ۵۰ روز در بازداشت بود.
جشنواره سن سباستین، از ۲۱ تا ۲۹ سپتامبر (۳۱ شهریور تا ۸ مهر) در شمال اسپانیا برگزار شد.

هیچ نظری موجود نیست: