۱۳۹۱ مهر ۱, شنبه

پنت‌هاوس‌ های حیرت انگیز و صاحبانش در تهران / تصاویر


ردیابی پنت‌هاوس‌ های حیرت انگیز و صاحبانش در تهران / تصاویر
حتی توصیف داشته‌ها و نداشته‌های این املاک هم مثل قیمتش با بازارهای عادی فرق دارد و از همین‌رو تصور توصیفات و امکاناتش هم سخت است: «پنت‌هاوسی با دید پانورامای ۳۶۰ درجه ابدی، ۷۵۰ متر لابی با مبلمان FENDI در بهترین فرعی زعفرانیه! پنت‌هاوسی در خیابان فرشته با ۴۴۳ متر بنای مسکونی، سونا جکوزی با آلاچیق اختصاصی به علاوه تراسی با دید ابدی و چشم‌نواز! فرعی دنج کامرانیه ۵۰۰ متر بنا با فضای‌سبزی شکیل، دید گسترده و دیزاین و متریال اروپایی با برند Berlony با طراحی آرشیتکتی نام‌آور...!»

این‌ها مشتی نمونه خروار از فرصت‌های لوکس‌نشینی در شمال‌شهر تهران است. جایی که خرید یک مسکن ۷۵ متری برای بسیاری از اقشار آن رویایی دور از دسترس به حساب می‌آید. چنین املاک یا به زبان بهتر قصرهایی اما در بنگاه‌های املاک معمولی سطح شهر خرید و فروش نمی‌شود. بلکه برای خرید آنها یا باید با سردسته‌های لوکس‌بازان در بنگاه‌های املاک خاص ارتباط گرفت یا به نیازمندی‌ روزنامه‌های کثیرالانتشار مراجعه کرد و در صفحه «پنت‌هاوس» آن به دنبال خانه‌های لوکس بود.

این گزارش تنها به دنبال مشخصات و چند و چون قیمت این پنت‌هاوس‌های لوکس نیست بلکه در این خصوص کنج‌کاوی بیشتری به کار خواهد رفت. سوال اینجاست که چه قشری از جامعه به دنبال چنین خانه‌های رویایی خواهد رفت؟ سازنده‌های این املاک چه کسانی هستند و معاملات میلیاردی برای خرید چنین املاکی چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سوالات باید به سراغ سه گروه دست‌اندرکار این موضوع رفت. یعنی بنگاه‌داران و فروشنده‌های املاک کولس، سازنده‌های این املاک و در نهایت خریداران و ساکنان پنت‌هاوس‌ها !



پنت‌هاوس‌هایی واقع در نیازمندی‌ها

برای ورود به موضوع باید به صفحه نیازمندی‌های روزنامه رجوع کرد و به صورت اتفاقی یکی از آگهی‌ها را انتخاب کرد و با شماره موبایل اعلام شده تماس گرفت. فردی که پنت‌هاوسی مجلل و فوق‌اروپایی در دنج‌ترین فرعی فرمانیه را آگهی کرده صلاحی نام‌ دارد. او پس از چند بوق مکرر به تلفن پاسخ می‌دهد و پس از اینکه از دلیل تماس مطلع می‌شود لحنی مودبانه‌تر پیدا می‌کند. او قبل از اعلام قیمت نهایی این پنت‌هاوس سعی می‌کند تمام جزئیات ملک را تشریح کند. وی به خبرنگار «اقتصاد ایران آنلاین» می‌گوید: زعفرانیه از هر لحاظ بهترین محل برای خرید پنت‌هاوس است. ملکی که شما روی آن دست گذاشته‌ای از بهترین لوکس‌های ماست، ۴۳۰ متر بنای مسکونی شیک دارد و در طراحی آن اختلاف سطحی شکیل به کار رفته، ۷۵ متر تراس دارد که دید آن ابدی‌است و هیچ‌گاه برجی بلندتر از برج ما در مقابل آن ساخته نمی‌شود، در سند ۵ پارکینگ بزرگ ثبت شده و سالن نشیمن بسیار وسیع و دل‌نشینی دارد.

وی برند تک‌تک مصالح و مبلمان را ذکر می‌کند و می‌گوید: آرشیتکت این ساختمان از به‌روزترین طرح‌ها استفاده کرده و تمام مبلمان ما اعم از یخچال و فریزر و ... از اروپا وارد شده‌است. صلاحی پس از توضیحات فراوان قیمت این ملک را زیر قیمت و بسیار اوکازیون عنوان می‌کند: هر متر ۱۵ میلیون تومان!

با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که قیمت این ملک ۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان است. این دلال املاک لوکس پس از اینکه موفق به قول و قرار حضوری با خریدار نمی‌شود تلفن را قطع می‌کند!

شاهمرد فروشنده دیگری‌است که ملک خود را در کامرانیه تهران، با امکاناتی نظیر ۳۰۲ متر فضای مسکونی، لابی مجلل، سالن سینمای خانوادگی،‌اتاق مطالعه ۱۰۰ متری،‌ سونا و جکوزی شخصی و مشاعات بی‌نظیر به فروش گذاشته است. او اما توضیحات دیگری در مورد ملکش نمی‌دهد و پس از تماس قیمت ملکش را مقطوع ۳ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان ذکر می‌کند. هیچ‌کدام از فروشنده‌های املاک لوکس که در نیازمندی‌ها آگهی داده‌اند پاسخ‌های قانع‌کننده به سوالات ما نمی‌دهند، بنابراین برای این کار باید سراغ «بنگاه‌داران خاص» رفت.



معامله ۲ الی ۳ پنت‌هاوس یا آپارتمان لوکس در روز

بنگاه مسکن «عمارت» در یکی از مناطق شمالی تهران قرار گرفته‌است. آنطور که گفته می‌شود این بنگاه تنها به مسکن‌های بالای ۳۰۰ متر اعم از پنت‌هاوس یا برج‌‌های لوکس اختصاص دارد. صاحب این بنگاه هر روز با خریداران و متقاضیان پنت‌هاوس‌ها در ارتباط است و بهتر از هر کسی می‌داند چه کسی سراغ خرید چنین املاکی می‌رود!
م.ر که صاحب این بنگاه است در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کسی توانایی خرید چنین پنت‌هاوس‌هایی در تهران را دارد به «اقتصاد ایران آنلاین» گفت: روزانه ۳ الی ۵ پنت‌هاوس یا مسکن‌ لوکس در مناطق شمالی تهران معامله می‌شود. باید توجه داشت که طیف وسیعی از افراد مشتری پنت‌هاوس‌های تهران هستند، از کارخانه‌دارها و صاحبان شرکت‌های بزرگ گرفته تا پزشکان و زمین‌داران شهرستان‌ها و بساز بفروش‌ها. او ادامه داد: بیشتر خریداران این املاک سرمایه‌های در گردش کلانی دارند که خرید یک پنت‌هاوس ۶-۷ میلیاردی زیانی به آنها نمی‌زند و برای آنها یک سرمایه‌گذاری مناسب به حساب می‌آید. این فعال بازار مسکن لوکس تاکید می‌کند که خریداران چنین مسکن‌هایی درآمدی دارند که ظرف چند ماه می‌توانند هزینه خرید پنت‌هاوس خود را جبران کنند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون در تهران کسانی هستند که درآمد آنها ماهی ۱ میلیارد است و خرید چنین مسکنی قطعا برای آنها سنگین نخواهد بود.  صاحب بنگاه «عمارت» اما در این میان گریزی هم به مسائل جامعه‌شناختی می‌زند و می‌گوید: برای مثال تا پیش از این پزشکان معروفی که تخصص آنها مغز و اعصاب یا قلب بود سراغ خرید این خانه‌ها می‌آمدند اما حالا بیشتر پزشکانی که سراغ ما می‌آیند جراح زیبایی هستند و همین موضوع درست نشان می‌دهد که جامعه ما به چه سمتی پیش می‌رود.

وی زمین‌داران بزرگی که پیش از این در تهران ساکن نبودند را هم یکی دیگر از مشتری‌های خود عنوان می‌کند و می‌گوید: یک زمانی زمین‌داشتن و کشاورزی یا دام‌داری در شهرستان‌ها سود چشم‌گیری به همراه داشت اما این روزها توجه زیادی به این حوزه نمی‌شود، بنابراین یک زمین‌دار ترجیح می‌دهد املاک و زمین‌های خود در شهرستان را بفروشد و با پول آن در تهران برای خود کار و زندگی راه بیاندازد.

او البته در این میان به نکته ظریف دیگری هم اشاره می‌کند. آن هم این است که پس از ضعیف شدن وضعیت تولید در کشور و افول صنعت، از ول‌خرجی کارخانه‌داران کاسته شده و این قشر از جامعه کمتر سراغی از پنت‌هاوس می‌گیرد و حتی برخی از آنها به فروش املاک مجلل خود هم روی آورده‌اند. با این وجود این بنگاه‌دار تاکید می‌کند که هنوز معاملات املاک لوکس در شمال‌شهر تهران قفل نشده‌است و متقاضی و مراجعه‌کننده برای آن همچنان وجود دارد.



زندگی بر فراز آسمان تهران

زندگی در پنت‌هاوس‌های لوکسی که مشخصات آن توصیف شد در کنار لذت آن قطعا خرج و مخارج دیگری هم دارد. بازگویی این خرج و مخارج و توصیف چند و چون زندگی در پنت‌هاوس‌های تهران تنها از ساکنان این واحدها بر می‌آید. م.پناهی که خود را یکی از زمین‌داران معروف معرفی می‌کند دو سال است که در یکی از پنت‌هاوس‌های لوکس شمال‌شهر تهران زندگی می‌کند. او زندگی در یک پنت‌هاوس ۴۵۰ متری با امکانات رفاهی کامل را لذت‌بخش اما پرخرج عنوان می‌کند و می‌گوید: معمولا پول شارژ ماهیانه پنت‌‌هاوس و واحدهای بزرگ آ‍پارتمانی لوکس از ماهی یک میلیون تومان شروع می‌شود و بر اساس واحدهای رفاهی آن افزایش یا کاهش دارد.

وی عنوان می‌کند که چند سال پیش به دلیل ضرر و زیان‌های زمین‌داری و دام‌داری به فروش زمین‌های خود پرداخته و با پول آن شغلی آزاد در تهران برای خود دست‌وپا کرده‌است. وی می‌گوید دو سال پیش برای خرید پنت‌هاوس خود به ازای هر متر ۹ میلیون تومان هزینه کرده‌ و قیمت کلی آنرا ۴ میلیارد تومان عنوان می‌کند. پناهی البته قیمت این روزهای ملک خود را برای هر متر ۱۳ میلیون تومان می‌داند و از افزایش قیمت پنت‌هاوس‌های شمال شهر تهران سخن به میان می‌آورد.

پناهی اجاره آپارتمان‌های لوکس تهران را هم بسیار بالا می‌داند و می‌گوید: اکنون در شمال تهران آپارتمان‌ها و برج‌های لوکسی هست که برای اجاره آن حدود ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ماهی ۸ میلیون تومان اجاره دریافت می‌شود. وی مشتری‌های این املاک را افرادی می‌داند که از خارج برای پروژه‌های کاری سالانه به ایران می‌آیند. او ادامه می‌دهد: پنت‌هوس نشینی در تهران همه‌گیر نیست و افراد خاصی برای خرید این املاک اقدام می‌کنند زیرا با قیمت میلیاردی پنت‌هوس‌ها می‌توان در مناطق مرغوب غرب تهران چند واحد سه‌خوابه خرید و به چشم بسیاری خرید یک پنت‌هاوس به‌جای چند واحد مسکونی عاقلانه نیست!

تا مشتری‌ هست ما می‌سازیم

سازنده‌های برج‌های لوکس و مجلل اما یک پای اصلی این ماجرا هستند. می‌توان گفت در این موضوع مشتری و خریدار به یک میزان سهم دارند زیرا تا مشتری‌‌های املاک لوکس نباشند سازنده‌ها هم اقدام به ساخت چنین واحدهای پرخرجی نمی‌کنند.

مسحن. م یکی از سازندگان به‌نام برج‌های لوکس در تهران است. او که خود را سازنده ۳ برج معروف در تهران عنوان می‌کند درخصوص چند و چون ساخت و ساز برج‌های لوکس به «اقتصاد ایران آنلاین» می‌گوید: ساخت چنین برج‌هایی پروسه پیچیده و دشواری دارد و عموما از مراحل کسب مجوز تا پایان ساخت‌وساز با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شویم. وی ادامه می‌دهد: ما برای ساخت چنین برج‌هایی باید از مصالح گرفته تا قطعات و مبلمان را وارد کنیم یا از واردکنندگان خریداری کنیم که همین موضوع هزینه‌های ما را با افزایش ناگهانی مواجه می‌کند.

این فعال ساخت‌وساز مدت زمان مورد نیاز برای ساخت یک برج لوکس را ۲ تا ۳ سال عنوان کرده و ادامه می‌دهد: اگر کارها طبق روال معمول پیش رود و مشکلی پیش نیاید می‌توان ظرف ۲ تا ۳ سال چنین برج‌هایی را ساخت. او درخصوص ضرر و زیان احتمالی می‌گوید: کم پیش می ‌آید که در ساخت پنت‌هاوس و املاک لوکس سازنده و صاحب کار ضرر و زیادی متحمل شود زیرا می‌تواند به هر حال از خریدار هزینه‌های صرف شده همراه با سود را دریافت کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی سال‌های اخیر خریداران املاک لوکس کاهش نیافته‌اند؟ می‌گوید: تا زمانی که مشتری هست ما می‌سازیم بنابراین اگر ما همچنان به کار خود ادامه می‌دهیم یعنی خریدار آن هم هنوز موجود است.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر تاثیر کمی بر خریداران این املاک گذاشته اما کار ما کمی سخت‌تر شده‌است زیرا واردات برخی از کالاها به تازگی به سختی انجام می‌شود و خود به خود هزینه مبادله افزایش پیدا کرده‌است. وی در نهایت به اصلی‌ترین المان‌ها و امکاناتی که باید در یک پنت‌هوس به کار رود اشاره کرد و گفت: استفاده از قفل و کلید‌های هوشمند و انگشتی، تراس‌های وسیع با دید ۳۶۰ درجه، سونا و جکوزی خصوصی، سالن بیلیارد، مبلمان آشپزخانه مارک‌دار و همچنین سالن‌های مطالعه و سینمای خانوادگی از طبیعی‌ترین امکاناتی‌است که باید در یک پنت‌هاوس یا برج لوکس وجود داشته باشد و نبود آنها ضعفی در کار طراحی به حساب می‌آید.

منبع: داور

هیچ نظری موجود نیست: