۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

تلاش برای کاهش آروغ گوسفندان استرالیا !


دانشمندان استرالیایی در تلاشند گوسفندانی را پرورش دهند که کمتر آروغ می زنند.
آروغ گوسفندان حاوی گاز متان، یکی از گازهای گلخانه ای است که وقتی وارد اتمسفر کره زمین می شود، اجازه نمی دهد گرمای اضافی از جو کره زمین خارج شود؛ وضعیتی که به عقیده دانشمندان عواقب زیادی را برای حیات کره زمین به بار می آورد.
آروغ زدن احشام برای محیط زیست دردسر بزرگی است. ظرفیت گاز متان برای ایجاد وضعیت گلخانه ای در سطح کره زمین حدود هفده بار بیشتر از گاز دی اکسید کربن است.
استرالیا، با هشتاد میلیون گوسفند، یکی از اصلی ترین پرورش دهندگان گوسفند در جهان است.
دوازده درصد از گازهای گلخانه ای تولید شده در استرالیا، نتیجه فعالیت های کشاورزی این کشور است که تقریبا سه چهارم این فعالیت ها در حوزه پرورش دام انجام می گیرد.
دانشمندان استرالیا گفته اند اگر موفق شوند میزان آروغ گوسفندان این کشور را کاهش دهند، کمک چشمگیری به مقابله با گرمایش زمین شده است.
در حال حاضر تحقیقات دانشمندان استرالیایی در این باره، متوجه ارتباط ژنتیکی میان میزان آروغ تولید شده توسط نژادهای مختلف گوسفندان است.
دانشمندان امیدوارند با کشف این ارتباط، نژادی از گوسفندان را پرورش دهند که به طور طبیعی کمتر گاز متان تولید می کنند.
آنها برای شناسایی نژاد "مناسب" از گوسفندان، گروهی از گوسفندان را پس از چرا، به اتاقک های مخصوصی هدایت می کنند تا میزان آروغ آنها را اندازه گیری کنند.
تا کنون دویست گوسفند مورد آزمایش قرار گرفته اند که از این تعداد نیمی از آنها از میزانی که میانگین آروغ گوسفند تلقی می شود، بیشتر آروغ زده اند.
اما در مقابل، پنجاه درصد دیگر از گوسفندهای آزمایش شده گاز متان خیلی کمتری تولید کرده بودند.
دلیل ساده ای برای این مقوله وجود دارد که برخی از این تفاوت ها را توضیح می دهد. گوسفندانی که بیشتر می خورند، آروغ بیشتری می زنند.
اما دانشمندان کشف کرده اند که عوامل دیگری نیز دخیل است که ممکن است با مشخصه های ژنتیکی گوسفندان ارتباط داشته باشد.
موضوع اجلاس تغییرات آب و هوا در کپنهاگ، که از تاریخ هفتم تا هجدهم دسامبر با شرکت رهبران بیش از 85 کشور جهان برگزار می شود، کاهش گازهای گلخانه ای است.
http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/science/2009/11/091129_shr_sheep_climate.shtml

هیچ نظری موجود نیست: