۱۳۸۸ آبان ۱۸, دوشنبه

بيماري‌هاي روانپزشكي ريشه جسمي دارد


رئيس انجمن روانپزشكان ايران با‌انتقاد از اين كه هنوز هم اطرافيان برخي بيماران، بيماري روانپزشكي را نوعي انگ و عيب مي‌دانند ، اظهار كرد: اين در حالي است كه بيماري روانپزشكي هم نوعي بيماري جسمي است كه بر اثر تغييراتي در بدن و مغز ايجاد مي‌شود و 80 درصد درمان‌هاي روانپزشكي به روش دارويي درمان مي‌شود.
احمد جليلي، رئيس كنگره سالانه انجمن روانپزشكان ايران با بيان اين‌كه انگ‌زدايي از بيماران روانپزشكي و اتانازي از موضوعات مطرح در كنگره است، اظهار كرد: مسائل اقتصادي، اجتماعي و سياسي در بروز بيماري‌هاي رواني در جامعه موثر است، اما تشخيص بموقع و درمان زودهنگام مانع از مزمن شدن بيماري و خروج فرد از حلقه مولد مي‌شود.وي با بيان اين‌كه بيماري روانپزشكي هم نوعي بيماري جسمي است، گفت: به عنوان مثال در افسردگي، اضطراب، ‌اسكيزوفرني و بيماري‌هاي دوقطبي تغييرات بيوشيميايي در درون بدن و ريزساختارهاي نوروترنسميترها (واسطه‌هاي شيميايي) ايجاد مي‌شود كه با دارودرماني برطرف مي‌شود.
رئيس انجمن روانپزشكان ايران با بيان اين‌كه هم‌اكنون 80 درصد درمان‌هاي روانپزشكي دارويي است، افزود: بيماري‌هاي روانپزشكي نبايد مخفي و به تابو مبدل شود.
دكتر جليلي درباره اتانازي (قتل از روي ترحم) هم گفت: اين پديده ريشه در سوگندنامه بقراط دارد. در حال حاضر در هلند و بلژيك اين موضوع جنبه قانوني پيدا كرده است، در حالي كه در كشورهايي مثل ايالات‌متحده آمريكا و استراليا غيرقانوني است.
وي گفت: ‌مرگ‌هاي مغزي در كشور به لحاظ حقوقي، قانوني و اخلاق پزشكي قابل بحث است.
به گزارش ايسنا، دكتر محمد اربابي دبير علمي كنگره هم با بيان اين‌كه در جامعه ديد خوبي نسبت به بيماران روانپزشكي وجود ندارد، افزود: بسياري از افراد از پذيرش بيماران روانپزشكي خودداري مي‌كنند و آنان از بسياري از حقوق‌هاي اجتماعي خود محرومند.
وي درباره اتانازي هم گفت: با وجود درمان‌هاي پيشرفته براي بيماري‌هاي صعب‌العلاج هنوز عده‌اي حاضر به تحمل رنج ناشي از بسياري از بيماري‌ها نيستند و اين به عهده پزشك است كه با توجه به فرهنگ حاكم و شرايط اجتماعي اين خواسته را بپذيرد يا نه.
دبير علمي كنگره سالانه انجمن روانپزشكان با بيان اين‌كه مي‌توان از ارث به عنوان عوامل موثر در بروز بيماري‌هاي روانپزشكي ياد كرد، افزود: چنانچه والدين به اسكيزوفرني مبتلا باشند احتمال ابتلاي فرزندان 12 درصد است كه البته اين ميزان در اختلالات خلقي و شخصيتي متفاوت است.
اربابي به وجود 2 نوع درمان ريشه‌كني و كنترل اشاره كرد و يادآور شد: برخي از بيماري‌هاي روانپزشكي نظير افسردگي كاملا درمان و برخي نظير اسكيزوفرني و اختلالات دوقطبي تحت كنترل خواهند بود.

هیچ نظری موجود نیست: