۱۳۸۸ آبان ۲۴, یکشنبه

علل خستگي مفرط و راه هاي غلبه بر آن

اگر شما از آندسته افرادي هستيد که توانايي انجام خيلي از کارهايتان را در طول روز نداريد و بلافاصله از انجام آنها خسته مي شويد، به شما توصيه مي کنيم تا انتهاي اين مطلب با ما همراه شويد، زيرا در مطلب امرو به شرح علت هاي اين نوع خستگي مي پردازيم و مطمئنا شما مي توانيد از آن بهترين استفاده را ببريد:
خواب ناکافي يکي از شايع ترين دلايل خستگي، کم خوابي است.
راه حل: هر شب 7 الي8 ساعت بخوابيد. قطع تنفس در خواب بعضي افراد با اينکه شبانه 8 ساعت يا بيشتر هم مي خوابند، باز هم در طول روز خسته اند. Apnea Sleep در واقع قطع موقتي تنفس در خواب است که مدت چندين ثانيه طول مي کشد. هر بار که شما دچار اين حالت مي شويد براي لحظاتي از خواب بيدار مي شويد و ممکن است خود شما هم از اين بيدار شدن هاي کوتاه اطلاعي نداشته باشيد.
راه حل: در صورت اضافه وزن، وزن خود را کم کنيد و سيگار را ترک کنيد. غذاي ناکافيتغذيه ناکافي و همچنين خوردن غذاهاي اشتباه، يکي ديگر از دلايل خستگي است که مي تواند چنين مشکلي ايجاد کند.
اگر شما روز خود را با خوردن شيريني جات شروع مي کنيد، گلوکز خون شما به سرعت افزايش مي يابد و به همان سرعت نيز پايين مي آيد در نتيجه شما پس از مدت کوتاهي احساس کسالت و خستگي مي کنيد.
راه حل: هميشه يک صبحانه کامل بخوريد. سعي کنيد صبحانه شما شامل پروتئين و کربوهيدرات هاي کمپلکس باشد مانند تخم مرغ و غلات.اين ترکيب غذايي يک منيع انرژي است که به تدريج در اختيار سلول هاي بدن شما قرار مي گيرد.
کم خوني : کم خوني يکي از دلايل خستگي در خانم هاست و زماني اتفاق مي افتد که اکسيژن کافي توسط گلبول هاي قرمز در اختيار سلول هاي بدن قرار نمي گيرد. کم خوني با يک تست خون ساده قابل تشخيص است.
راه حل: درمان کم خوني بعلت ايجادکننده آن بستگي دارد. مثلا آنمي کمبود آهن با کمک مکمل غذايي آهن يا غذاهاي داراي آهن مانند; گوشت، جگر، لوبيا و... درمان مي شود.
کم کاري تيروئيدتيروئيد يکي از غدد درون ريز بدن است که در گردن و جلوي حنجره واقع شده است.اين غده متابوليسم و سوخت و ساز بدن را کنترل مي کند. هنگامي که فعاليت اين غده کم مي شود شما دچار خستگي و کسالت مي شويد.
راه حل: يک تست خون مي تواند کم بودن هورمون هاي تيروئيد شما را تاييد کند. هورمون هاي سنتتيک که توسط پزشک شما تجويز مي شوند به راحتي متابوليسم بدن شما را به حالت عادي بر مي گردانند.
خوردن کافئين زيادهمه ما مي دانيم که خوردن کافئين باعث افزايش هوشياري و تمرکز مي شود.اما محققان به اين نتيجه رسيده اند که خوردن مقادير زياد مواد غذايي حاوي کافئين ممکن است باعث ايجاد خستگي شود
راه حل: از خوردن قهوه،چاي،شکلات و داروهاي حاوي کافئين به مقدار زياد پرهيز کنيد.
عفونت پنهان مجراي ادرارمعمولا عفونت مجراي ادرار با علائمي چون سوزش ادرار و احساس ادرار فراوان داشتن شناخته مي شود.اما اين عفونت بعضي وقت ها هيچ علامتي غير از خستگي ندارد.
راه حل: يک تست ادرار مي تواند وجود يا عدم وجود اين عفونت را تاييد کند.با پزشک خود مشورت کنيد.اين عفونت و خستگي ناشي از آن به راحتي در عرض يک هفته از بين مي رود.
ديابت در افراد ديابتي گلوکز در خون باقي مي ماند و توسط سلول ها استفاده نمي شود و به انرژي تبديل نمي شود.در نتيجه بدن به کمبود انرژي و خستگي دچار مي شود.
راه حل: براي تاييد ابتلا يا عدم ابتلا به ديابت به پزشک مراجعه کنيد.اين بيماري نيز قابل کنترل است.
بيماري هاي قلبي بيماري : هاي قلبي خصوصا در سنين بالا باعث ايجاد خستگي حتي در حين انجام کارهاي ساده روزانه مي شوند.
راه حل: مشورت با پزشک و استفاده مرتب از داروهاي تجويز شده و تغييراتي در سبک زندگي،باعث تحت کنترل در آمدن بيماري هاي قلبي مي شوند.
حساسيت هاي غذايي بسياري از پزشکان بر اين عقيده اند که آلرژي به بعضي مواد غذايي مي تواند باعث خواب آلودگي و خستگي شود. چنانچه پس از خوردن بعضي مواد غذايي خاص دچار کسالت مي شويد، احتمال حساسيت به آن ماده غذايي را در نظر بگيريد.
راه حل: مي توانيد با پزشک خود مشورت کنيد و يا اينکه از خوردن مواد غذايي که اين حالت را در شما به وجود مي آورند خودداري کنيد.

هیچ نظری موجود نیست: