۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

تاثير شغل بر پوست !


مشاغل مختلف، هر يك خوبي‌ها و معايبي دارند، اما بد نيست بدانيد شغل بر پوست نيز تاثير مي‌گذارد. گاهي اين تاثير مثبت است (مثل صاحبان سالن‌هاي زيبايي) و گاهي نيز منفي است. بد نيست نگاهي به اين موارد منفي داشته باشيم.پوست‌هاي تيرهكساني كه بنا به شغلشان وقت زيادي را در آفتاب صرف مي‌كنند، داراي پوستي تيره هستند.
البته اين تنها مشكل‌شان نيست.آفتاب‌سوختگي، مهمترين عارضه زودرس اشعه ماوراء‌بنفش است كه مي‌تواند خفيف يا شديد باشد. در موارد شديد علائم عمومي مانند تب، لرز، بي‌قراري، سردرد و خواب‌آلودگي وضعف نيز ممكن است در فرد ديده شود.
پوست‌هاي روشن و سفيد نسبت به عوارض ماوراء بنفش حساسيت بيشتري دارند.
عوارض ديررس تماس با نور خورشيد، در اثر تخريب تدريجي و مستمر الياف ارتجاعي پوست و سلول‌هاي پوستي است و نتيجه آن شلي و افتادگي پوست، چين و چروك و لكه‌هاي رنگي پوست است.
بيشتر از 50 درصد تغييرات پوستي كه در افراد ديده مي‌شود مربوط به صدمات آفتاب است. افرادي كه بيشترين فعاليت خود را در مقابل نور خورشيد انجام مي‌دهند دچار چين وچروك‌هاي عميق پوستي در صورت مي‌شوند.كشاورزان، دامداران، كارگران ساختماني، مربيان ورزشي و... جزء اين گروه هستند و بايد با كلاه و كرم‌هاي ضد آفتاب تا جايي كه مي‌توانند از پوست خود مراقبت كنند.
آكنه‌هاي شغلي يكي از عوارض تماس پوستي با مواد شيميايي يا گرما، جوش‌هاي چركي است كه به آن اكنه شغلي مي‌گويند. در بعضي از شغل‌ها، آكنه ايجاد يا تشديد مي‌شود و اين اغلب در مشاغلي ديده مي‌شود كه باعث‌ خشك شدن لايه شاخي پوست مي‌شوند. اين اتفاق در كار كردن با مواد روغني حيواني يا معدني، نفت‌ ‌و هيدروكربن‌هاي هالوژنه در صورت و اندام‌ها رخ مي‌دهد.
افرادي كه در محيط‌هاي گرم كار مي‌كنند نيز به دليل تعريق زياد، دچار تشديد آكنه مي‌شوند.
از ديگر موادي كه مي‌توانند منجر به اين صدمه شوند مواد هالوژني (كلر، يد...)، گازوئيل، روغن موتور، آزبست و فرآورده‌هاي قطران هستند.اين آكنه‌ها به شكل جوش‌هاي قرمز، چركي يا زيرپوستي سرسياه و سرسفيد، در همان محل تماس پوستي با لباس‌هاي آغشته با مواد شيميايي، بروز مي‌كند كه گاهي حتي بعد از بهبودي نيز، اثر زخم بر جاي مي‌ماند.
حساسيت مواد شيميايي مي‌توانند به دو صورت تحريكي و آلرژيك باعث التهاب و حساسيت پوست شوند. البته غلظت ماده، نوع ماده و دفعات تماس با آن مواد، در ايجاد و تشديد ضايعات پوستي موثر است.انواع مواد اسيدي، قليايي و فرآورده‌هاي نفتي و بنزيني و حلال‌هاي شميايي قادرند با حل كردن چربي بين سلولي پوست به زيرجلد نفوذ كنند و باعث قرمزي وخارش شديد شوند و در موارد شديدتر به صورت ترشح و تاول هم ديده مي‌شوند.
بيشتر اين ضايعات پوستي را دردست‌ها مي‌بينيم ولي گاهي به علت آلوده شدن لباس‌ها، ضايعات را مي‌توان روي قسمت‌هاي مختلف بدن مشاهده كرد. ضايعاتي كه در صورت ايجاد مي‌شود، بيشتر از طريق دست به صورت منتقل شده‌اند يا مواد به شكل گاز، بخار، گردوغبار در هوا پراكنده و روي پوست صورت نشسته‌اند.
تغيير رنگ پوستگاهي تغييرات رنگي پوست را در تماس شغلي با بعضي مواد شيميايي داريم و اين مساله در مورد افرادي كه در كارخانه‌ها با فلزات سنگين از قبيل نقره، جيوه و... سروكار دارند ممكن است به صورت لكه‌هاي تيره رنگ، در محل تماس پوستي ديده شود.
سوختگي : گفتن ندارد كه آتش‌نشانان، كارگران ذوب آهن و افرادي كه به خاطر شغل خود در معرض آتش و حرارت قرار دارند، هميشه در معرض خطر سوختگي قرار دارند.

هیچ نظری موجود نیست: