۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

كاهش افسردگي سالمندان آنلاين


تحقيقات جديد دانشمندان نشان مي دهد افزايش گرايش سالمندان به اينترنت و فعاليتهاي آنلاين مي تواند از ميزان احتمال ابتلاي آنها به افسردگي بکاهد.
محققان مرکز مطالعات فونيکس اعلام کردند: آنلاين بودن براي افراد مسن مي تواند مفيد باشد در حال حاضر در حدود 92 درصد از آمريکايي ها در محدوده سني 18 تا 29 سال آنلاين بوده و استفاده از اينترنت يکي از مهمترين بخشهاي زندگي آنها به شمار مي رود اين ميزان در محدوده سني 30 تا 49 سال به 87 درصد کاهش پيدا کرده و در 50 تا 64 سالگي به 79 درصد مي رسد؛ در نهايت تنها 42 درصد از افراد 65 سال به بالا از اينترنت استفاده مي کنند.
اما مطالعات اخير مرکز مطالعات فونيکس نشان مي دهد گذراندن زمان در اينترنت مي تواند 20 درصد از احتمال ابتلا به افسردگي بکاهد اين نتيجه در پي تحقيقاتي که بر روي هفت هزار نفر بازنشسته بالاي 55 سال صورت گرفته، به دست آمده است.
به گفته محققان، استفاده از اينترنت توسط سالمندان مي تواند از هزينه هايي که سالانه براي کنترل و درمان افسردگي صرف مي شود به ميزان قابل توجهي بکاهد زيرا به اين شکل در شرايطي که امکان برقراري ارتباط فرد با فرد مشکل شده است، ارتباط مجازي در شبکه هاي اجتماعي مي تواند اين نقصان را جبران کند.
آمريکا سالانه 100 ميليارد دلار از بودجه کشورش را صرف بيماري افسردگي مي کند و در صورتي که بتوان با افزايش گرايش سالمندان به اينترنت 20 درصد از ميزان افسردگي در ميان آنها را کاست، در حدود دو ميليارد در هزينه هاي سالانه صرفه جويي خواهد شد.
از ديگر مزاياي استفاده از اينترنت براي سالمندان که توسط مطالعات متعددي به اثبات رسيده است، بهبود يافتن عملکرد مغز در آنها است سالخوردگي معمولا به تضعيف حافظه، توجه، سرعت شناخت، دقت بينايي و کنترل منجر مي شود و همين آثار زمان يادگيري توانايي هاي ديجيتال را براي سالمندان دو برابر کرده و درصد خطاهاي آنان را در هنگام يادگيري افزايش مي دهد و بسياري از آنها به تدريج به اين نتيجه مي رسند که تلاش آنها براي يادگيري مهارتهاي ديجيتالي ارزش اين همه سختي را ندارد.
بر اساس گزارش لايو ساينس، در صورتي که امکاناتي مانند وب سايتهايي با کنتراست بيشتر، فونتهاي بزرگتر، نياز کمتر به جستجو در صفحه و گزينه هاي متعدد کمکي در کنار تلفنهاي همراهي با منوهاي ساده تر، فونتهاي بزرگتر، صفحه کليد بزرگتر و فيلتر صوتي در اختيار سالمندان قرار گيرد ميزان گرايش آنها به فعاليتهاي آنلاين افزايش پيدا خواهد کرد.
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100923262213

هیچ نظری موجود نیست: