۱۳۸۸ آبان ۱۲, سه‌شنبه

چرا ناخن‌هايتان مي‌شكند ؟


يك متخصص پوست گفت: بافت ناخن برخلاف تصور عموم از نوعي پروتئين، انواع اسيدهاي آمينه و كمي آهن تشكيل شده است و شكنندگي ناخن يا وجود لك روي آن ناشي از كمبود كلسيم بدن نيست.
سيما رسايي به ايسنا گفت: هنگامي كه به دلايلي مانند رژيم غذايي يا تغذيه نامناسب ميزان ورود پروتئين به بدن فرد كاهش يابد، ناخن‌ها شكننده مي‌شود.
وي افزود: شستشوي مكرر دست‌ها به دلايل شغلي يا داشتن وسواس و بويژه شستشوي متناوب دست‌ها با آب سرد و گرم موجب شكننده شدن ناخن مي‌شود. همچنين بيماري‌هاي خاص پوستي كه ريشه ناخن را درگير مي‌كند، قرار داشتن تحت درمان‌هاي شيميايي كه موجب سوء جذب مواد لازم مي‌شود و يا سوءتغذيه اين مشكل را تشديد مي‌كند.
رسايي خاطرنشان كرد: براي درمان شكنندگي ناخن در ابتدا بايد شستشوي مكرر دست‌ها و استفاده از آب سرد و گرم به صورت متناوب را محدود كرد. استفاده از كرم‌هاي نرم‌كننده دست پس از شستشو نقش موثري در استحكام ناخن دارد.
اين متخصص پوست گفت: از ديگر روش‌هاي مقابله با شكستگي ناخن، استفاده از مواد مكمل تغذيه‌اي و گاه داروهاي موضعي است كه تجويز اين داروها بر عهده متخصصان است.
وي از ديگر عوامل موثر در شكنندگي ناخن را عادات شخصي و نحوه عملكرد فرد دانست و اضافه كرد: اگر تايپيستي با يك دست بيشتر تايپ كند، شكنندگي ناخن را در دست اول بيشتر مي‌بيند. استفاده از ناخن‌هاي مصنوعي نيز در درازمدت موجب از بين رفتن صفحه ناخن مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: