۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

هشدار سازمان ملل در مورد بحران غذایی


بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، امروز از سران کشورهای جهان خواست تا با اعمال "تغییرات عمده" از افزایش تعداد گرسنگان در جهان جلوگیری کنند.
آقای بان کی مون که در کنفرانس سازمان ملل متحد که برای تثبیت قیمت غذا در رم تشکیل شده بود صحبت می کرد، گفت: " بحران غذایی امروز، زنگ خطری است برای آینده."
نشست سران جهان در مورد تامین امنیت غذایی در حالی انجام می شود که در طی یک سال گذشته و به دنبال بحران مالی جهانی، بهای غذا به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
افزایش بهای غذا باعث شده است که افراد بودجه کمتری را صرف مراقبت های بهداشتی و همچنین تحصیل خود کنند.
طبق گزارش سازمان ملل متحد در حال حاضر یک میلیار نفر در جهان گرسنه هستند و نیاز به افزایش تولید مواد غذایی برای سیر کردن جمعیت رو به رشد کره زمین، کاملا احساس می شود.
هم اکنون 30 کشور جهان به طور اضطراری به کمک های غذایی نیازمندند اما به اعتقاد دبیر کل سازمان ملل، راه حل این بحران غذایی تنها در غذا رسانی به گرسنگان خلاصه نمی شود بلکه باید برای آنها فرصتی فراهم شود تا توانایی سیر کردن خود را پیدا کنند.
در همین راستا سازمان خوار و بار جهانی (فائو) نیز هشدار داد در صورتی که زمین های کشاورزی بیشتری برای تولید محصولات غذایی اختصاص داده نشود، احتمال آن می رود که تا سال 2050، 370 میلیون نفر با قحطی مواجه شوند.
ژاک دیوف، رئیس سازمان خوار و بار جهانی، که به همراه آقای بان 24 ساعت قبل از شروع این کنفرانس به صورت نمادین از خوردن غذا پرهیز کرده بود، گفت: "این بحران غذایی که یک ششم جمعیت انسان ها از آن آسیب دیده اند، خطری جدی برای امنیت و صلح جهانی است."
آقای دیوف همچنین به هزینه انسانی گرسنگی در جهان اشاره کرد و گفت در هر 30 ثانیه پنج کودک در جهان جان خود را از دست می دهند.
او گفت کشورهای در حال توسعه اخیرا برای برون رفت از این بحران تلاش های بیشتری کرده اند و در ادامه پیشنهاد کرد که این کشور ها 10 درصد از هزینه های دولتشان را به کشاورزی اختصاص دهند.
آقای دیوف پیش از برگزاری کنفرانس گفت که سران جهان باید در مورد ریشه کن کردن سریع و مطلق گرسنگی در جهان توافق کنند.
این در حالی است که از سران کشورهای صنعتی جهان موسوم به گروه هشت، تنها سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، در این کنفرانس حضور داشته است.
http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/world/2009/11/091116_pn_food-conference.shtml

هیچ نظری موجود نیست: