۱۳۸۸ مهر ۸, چهارشنبه

خاویار خزر؛ از میز صبحانه اوباما تا خطر انقراض !



در حالی که رسانه های داخلی در ایران می گویند که کشورهای ساحلی دریای خزر در سال آینده خورشیدی صادرات خاویارشان را متوقف خواهند کرد، نماینده ایران در اجلاس شیلات ۵ کشور ساحلی دریای خزر گفته که این کشورها هنوز درباره سهمیه صید ماهی خاویاری به توافق نرسیده اند و این به معنای توقف صادرات نیست.
پیشتر کشورهای ساحلی دریای خزر در جریان اجلاسی که نمایدگان شیلات آنها در بندر انزلی برگزار کرده بودند در صدد مشخص کردن سهمیه برآمدند اما به علت ترک این اجلاس توسط نماینده روسیه متن پیش نویس به تصویب نهایی کشورهای ساحلی نرسیده بود.
سال صادراتی خاویار حدودا از فروردین آغاز می شود و کشورهای ساحلی هنوز ۶ ماه برای تعیین سهمیه سال آینده خود فرصت دارند.
محمد پور کاظمی رئیس موسسه ماهیان خاویاری و نماینده دولت ایران در اجلاس کشورهای ساحلی در بندر انزلی که تیرماه امسال برگزار شد می گوید که این به معنای توقف صادرات خاویار خزر نیست.
آقای پورکاظمی می گوید که حضور همه کشورهای ساحلی برای رسیدن به توافق نهایی لازم بود و در غیاب روسیه امضای سند امکان پذیر نبود.
چهار کشور دیگر ساحلی دریای خزر یعنی ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان با ارسال نامه مشترکی همراه با پروتکل توافقی چهار کشور حاضر در نشست بندرانزلی، از دولت فدرال روسیه درخواست کرده اند تا پروتکل را امضا و آن را به ایران که ریاست دوره ای اجلاس کمیسیون منابع زنده دریای خزر را بر عهده دارد، ارائه کند.
ماهیان خاویاری؛ فسیل های زنده جهان
ماهیان خاویاری خزر که به علت عمق زیاد دریا در بخش جنوبی که عمده آن در سواحل ایران است، زیست می کنند ۹۰ درصد خاویار جهان را تامین می کنند.
خاویار خزر یکی از خوراکی های گرانقیمت در جهان است که معمولا در میهمانی های رسمی مقام ها سرو می شود و از جمله در صبحانه کاری ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه به افتخارحضور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تیر ماه امسال در مسکو سرو شد.
درآمد حاصل از استحصال خاویار در دریای خزر، سالیانه یک میلیارد دلار تخمین زده می شود. ماهی خاویاری یکی از قدیمی ترین گونه های زیستی در جهان است که قدمت آن به پیش از وجود دایناسور ها می رسد و به همین دلیل از آن به عنوان "فسیل جهان" یاد می شود.
اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در تهران می گوید که در مجمع پنج نوع ماهی در دریای خزر وجود دارد که خاویار تولید می کند. قدمت ماهی های خاویاری به ۴۰۰ میلیون سال قبل می رسد.
در پی فروپاشی اتحاد شوروی که انحصار دولتی صید ماهی خاویار را در چهار کشور روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از میان برداشت، صید بی رویه ماهی خاویار در این کشورها آغاز شد، تا آنجا که نسل این ماهی در دریای خزر در خطر انقراض قرار گرفته است.
کشورهای ساحلی دریای خزر برای حفظ نسل ماهیان خاویاری از چند سال پیش در صدد تعیین سهمیه برآمدند. بر این اساس کل کشورهای ساحلی می توانند سالانه ۹۰ تن ماهی صید کنند که از این میزان ایران با بیشترین سهم ۴۲ تن سهمیه دارد امابه گفته کارشناسان این سهمیه از سوی کشورها رعایت نمی شود.
محمد پورکاظمی، رئیس موسسه ماهیان خاویاری در رشت می گوید که کشورهای ساحلی دریای خزر در سال های اخیر اگرچه صادرات خاویار را کاهش داده اند اما توزیع آن را در بازهای داخلی و منطقه ای افزایش داده اند.
مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری ایران یک سال پیش نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که نشان می داد تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی یعنی ۱۲ سال دیگر ذخایر خاویار دریای خزر به صفر خواهد رسید.
علاوه بر صید بی رویه، آلودگی ناشی از استخراج نفت و گاز نیز از عوامل جدی تهدید کننده ماهی خاویار و دیگر آبزیان دریای خزر است.
ایران می گوید که برای حفظ ذخایر و منایع آبزی و جلوگیری از انقراض نسل برخی گونه ها نیازمند عزم جدی ملی و بین المللی کشورهای حاشیه دریای خزر است.
روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ایران کشورهای ساحلی دریای خزر هستند اما از میان این پنج کشور فقط روسیه و ایران محدودیت هایی برای صید ماهی خاویاری اعمال کرده اند.
http://www.bbc.co.uk/persian/business/2009/09/090929_mg_caviar_caspian_sea.shtml

هیچ نظری موجود نیست: