۱۳۸۸ مهر ۴, شنبه

'خطر آلودگی به ویروس ایدز با واکسن کاهش یافت'



محققان می گویند نتیجه آزمایش های آنها برای اولین بار نشان داده واکسنی جدید قادر است خطر آلودگی به ویروس اچ آوی وی را کاهش دهد.
این واکسن، که آمیخته ای از دو واکسن دیگر است، به شانزده هزار داوطلب زن و مرد در نقاطی از کشور تایلند داده شده است. این آزمایش بزرگترین آزمایشی است که تا کنون در ارتباط با تولید واکسنی برای مقابله با آلودگی به ویروس ایدز انجام گرفته است.
محققان در جریان آزمایش واکسن مذکور متوجه شدند که خطر آلودگی به ویروس اچ آی وی در میان داوطلبان حدود یک سوم کمتر شده است.
کارشناسان ایدز نتیجه این آزمایش ها را چشمگیر و کشفی بزرگ در عرصه علوم پزشکی توصیف کرده اند اما گفته اند که هنوز تولید واکسنی جهانی امکان پذیر نیست.
تحقیق جدید توسط ارتش آمریکا و دولت تایلند و طی هفت سال انجام گرفته است. هیچ یک از داوطلبان در زمان آغاز تحقیق به ویروس اچ آی وی - ویروسی که منجر به بیماری ایدز می شود - آلوده نبوده اند و بین هجده تا سی سال سن داشته اند.
دو واکسنی که آمیخته ای از آنها منجر به تهیه این واکسن شد، قبلا مورد آزمایش قرار گرفته و ثابت شده بود که به تنهایی هیچ تاثیری بر کاهش خطر آلودگی به ویروس ایدز ندارند.
در تحقیق مشترک هفت ساله ارتش آمریکا و دولت تایلند به نیمی از دواطلبان واکسن داده شد در حالی که به مابقی دارو نما داده شده است.
همچنین به کلیه داوطلبان این تحقیق در باره راه های اجتناب از رفتارهای پر خطر و احتمال انتقال بیماری ایدز آموزش داده شده است.
شرکت کنندگان در این تحقیق بزرگ برای سه سال، هر شش ماه مورد آزمایش ایدز قرار می گرفته اند.
نتیجه این آزمایش ها نشان داد که احتمال آلودگی به ویروس اچ آی وی در میان کسانی که واکسن شده اند، سی و یک و دو دهم درصد کمتر از کسانی بوده است که دارو نما مصرف کرده اند.
از میان گروهی که واکسن نشده بود، 74 نفر به ویروس اچ آی وی آلوده شدند در حالی که این آمار در میان گروهی که واکسن شده بود، 51 نفر بوده است.
واکسن جدید بر اساس ویروس اچ آی وی از نوع "B" و "E" تولید شده که در منطقه تایلند رایج است در حالی که ویروس اچ آی وی که در آفریقا شایع است عمدتا از نوع "C" است.
"دلگرم کننده"
دکتر ریچارد هورتون، ناشر نشریه پزشکی لانست می گوید: "نتیجه این آزمایش دلگرم کننده است. گرچه آمار کوچک و تفاوت میان افرادی که آلوده شده و آنهایی که آلوده نشده اند شاید تصادفی بوده است اما یافته جدید، اولین خبر مثبت در عرصه تولید واکسن ایدز در یک دهه گذشته است."
او گفت: "ما باید امیدوار اما محتاط باشیم. کشف جدید به آزمایش های مشابه و تحقیقات بیشتر نیاز دارد."
دکتر آنتونی فوچی، از موسسه ملی آمریکا در مورد بیماری های واگیردار و آلرژی گفت: "برای درک بهتر این که این واکسن چگونه خطر آلودگی به اچ آی وی را کاهش داده است، تحقیقات بیشتری لازم است اما نتیجه این تحقیق یقینا برای کسانی که در عرصه تولید واکسن ایدز فعالیت می کنند، دلگرم کننده است."
سازمان بهداشت جهانی و برنامه مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد نتیجه به دست آمده از آزمایش این واکسن در تایلند را مورد ستایش قرار داده اند.
http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/science/2009/09/090924_shr_aids_breakthrough.shtml

هیچ نظری موجود نیست: