۱۳۸۷ مهر ۲۰, شنبه

تنهائی باعث می شود که افراد بیشتر احساس سرما بکنند



وقتی مردم از تنهایی حرف می زنند اغلب در ذهن سرما تداعی می شود اما تحقیق روانشناسان نشان داده است که منزوی بودن و یا احساس تنهایی کردن واقعا باعث می شود که فرد بیشتر از سایرین احساس سرما کند.
محققان دانشگاه تورنتوی کانادا کشف کرده اند که اگر از دو گروه سوال شود که دمای اتاق را حدس بزنند، آنهایی که منزوی هستند در مقایسه با بقیه دما را پایین تر تخمین می زنند.
افراد منزوی شرکت کننده در این تحقیقی همچنین از انواع غذاهایی که به آنها تعارف شده بود (سوپ، سیب، نوشابه)، سوپ را انتخاب کرده بودند.
یک روانشناس بریتانیایی در این ارتباط گفت که یافته های این تحقیق ممکن است به مردم منزوی، به ویژه در ماه های سرد سال، کمک کند.
او گفت شاید بتوان به افرادی که احساس تنهایی و انزوا می کنند، کمک کرد با خوردن غذای گرم، مثل سوپ، یا قرار گرفتن در محیطی گرم، کمتر احساس تنهایی و انزوا کنند.
"نامحبوب"
در اولین مرحله از این تحقیق دانشجویانی که دواطلب شرکت در این تحقیق شده بودند به دو دسته تقسیم شدند.
از یک دسته خواسته شد خاطره ای را به یاد آورند که احساس طرد شدن و یا تنهایی کرده اند، مثلا از ورود آنها به یک باشگاه جلوگیری شده است.
از دسته دیگر خواسته شد خاطره ای را به یاد آورند که احساس کرده اند از آنها استقبال شده است، مثلا موافقت شده آنها وارد باشگاه بشوند.
بعد محققان از دو گروه پرسیده اند که دمای اتاقی را که در آن جمع شده بودند، حدس بزنند.
حدس و گمان دو گروه بین دوازده تا چهل درجه سانیتگراد متغیر بوده است. آنهایی که خاطره طرد شدن و تنهایی را به یاد آورده بودند دماهای پایین تری را حدس زده بودند.
در دومین مرحله از تحقیقات، محققان از 52 دانشجوی داوطلب خواستند در یک بازی کامپیوتری شرکت کنند.
این بازی طوری طراحی شده بود که توپ بارها فقط به سمت تعدادی از بازکنان پرتاب می شد، در حالیکه بقیه تقریبا از بازی با توپ بی نصیب ماندند.
بعد از اتمام بازی از شرکت کنندگان پرسیدند کدام خوراک را بیشتر هوس دارند، قهوه داغ، بیسکویت، نوشابه سرد، سیب یا سوپ.
احتمال این که بازیکنان "نامحبوب" در مقایسه با دیگر بازکنان قهوه داغ یا سوپ بخواهند، بیشتر بود.
محققان می گویند این گروه چون در بازی شرکت داده نشده بود، جسما احساس سرما کرده و به همین دلیل غذای گرم را ترجیح داده است.

BBC Persian/

هیچ نظری موجود نیست: