۱۳۸۷ مهر ۱۴, یکشنبه

ساخت فیلم زندگی مولوی : (رومی ، شعله عشق) در هالیوود



ایران برای شركت در فیلم برداری پروژه سینمایی ای كه قرار است در هالیوود براساس زندگی مولوی عارف قرن سیزدهم،‌ ساخته شود، اعلام آمادگی كرد.
به گزارش پرس تی وی، در جلسه ای كه بین محمدرضا حاتمی، سفیر فرهنگی ایران در دبی و امارات متحده عربی و مظفر علی كارگردان، نویسنده و تهیه كننده این پروژه سینمایی كه «رومی، شعله عشق» نام دارد،‌ ایران آمادگی خود را برای همكاری در این فیلم اعلام كرد.
در این جلسه كه در دبی برگزار شد دو طرف بر این نكته تاكیر كردند كه نیاز به ارائه تصویری دقیق و جامع از شخصیت اسرارآمیز مولانا جلال الدین بلخی-كه در نزد ایرانیان مولوی و در نزد غربی ها با نام رومی- شناخته شده است، مساله ای بسیار مهم است.
سازندگان «رومی، شعله عشق» اعلام كردند این فیلم دوره های مختلف زندگی این شاعر از جمله شعرهای این علرف بزرگ و روابطش با مرید خود شمس تبریزی را به تصویر خواهد كشید.
هالیوود قصد دارد فیلم برداری این پروژه سینمایی را از سال 2009 در هند، تركیه و تعدادی از كشورهای عربی آغاز كند.
محمدرضا حاتمی در این جلسه گفت: «این موضوع كه این فیلم از صوفیسم هندی‌ها و عرفان و تصوف تاثیر می‌گیرد خطرناك است و باعث تاریك شدن حقایق زندگی مولوی خواهد شد.
این فیلم باید اداركی دقیق از عرفان ارائه كند و بی معنی است اگر فیلم سازان این پروژه خود را فقط به كشورهای هند، تركیه و تعدادی ازكشورهای عربی محدود كنند».
داستان زندگی مولوی از زمانی كه ترجمه های شعرهای او بهترین فروش را در امریكا داشت مورد توجه هالیوودی ها قرار گرفت.
مولانا جلال الدین بلخی سال 1207 در بلخ افغانستان واقع است - كه قبلا جزو خاك ایران بود - متولد شد. مولوی سال 1273 در قونیه تركیه فوت كرد و در همانجا به خاك سپرده شد.
/جام جم انلاین

هیچ نظری موجود نیست: