۱۳۸۹ تیر ۲۴, پنجشنبه

راه‌هاي مقابله با عوارض گرمازدگي


رئيس مركز حوادث و فوريت‌هاي پزشكي وزارت بهداشت با اشاره به افزايش دماي هوا در اغلب نقاط كشور گفت: در مواردي كه هموطنان علائمي چون دل‌درد شديد، تهوع و استفراغ شديد و اسهال خوني مشاهده كردند بايد سريعا به بيمارستان يا پزشك مراجعه كنند.
دكتر غلامرضا معصومي به هموطنان توصيه كرد كه براي مقابله با عوارض گرمازدگي با استراحت در مكان‌هاي خنك‌تر از مايعات املاح‌دار مانند دوغ و محلول ORS استفاده كنند.
معصومي با اشاره به مطالعه مقايسه‌اي كه بين 5روز گذشته سال‌جاري با مدت مشابه آن در سال گذشته در مورد آمار مراجعان به اورژانس‌هاي پيش بيمارستاني و بيمارستاني انجام شده است،گفت: نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد در سال گذشته 42مورد مراجعه به اورژانس پيش بيمارستاني داشته‌ايم و امسال اين عدد به 244مورد در مدت همان 5روز رسيده كه اين افزايش عمدتاً مربوط به اورژانس دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مناطق خنك و سرد كشور به‌ويژه ايلام، كرمانشاه، كردستان و همدان است.
وي دليل افزايش آمار در اين استان‌ها را علاوه بر افزايش گرما و تغيير مدل آن، وجود تعطيلات و مسافرت هموطنان به اين استان‌ها، افزايش تعداد مراكز اورژانس بيمارستاني و همچنين بهبود سيستم آمارگيري اورژانس اعلام كرد

5 درصد مردم در تابستان گرمازده مي‌شوند

رئيس جامعه متخصصان داخلي ايران گفت: 5‌درصد از افرادي كه در تابستان در بيرون از منزل، كار و تردد مي‌كنند، دچار گرمازدگي مي‌شوند.ايرج خسرونيا در گفت‌و‌گو با فارس افزود: بدن انسان به‌طور عادي داراي يك مكانيسم تنظيمي گرمايي است و بر هم خوردن تعادل در اين مكانيسم به‌نحوي كه درجه حرارت بدن به‌طور غيرعادي بالا رود موجب گرمازدگي مي‌شود.
وي اظهار داشت: دماي هوا زماني كه به بالاي 35 درجه مي‌رسد به‌تدريج مركز كنترل حرارت بدن فعال مي‌شود و به رگ‌هاي بدن فشار وارد مي‌كند و موجب مي‌شود كه خون بيشتري وارد رگ‌ها شود.
رئيس جامعه متخصصان داخلي ايران افزود: بالا رفتن دماي هوا موجب افزايش تبخير آب بدن شده و حجم آب بدن كم ‌مي‌شود و ضربان قلب بالا مي‌رود كه همراه با اين تبخيرات، الكتروليت‌هاي سديم و پتاسيم كه جزء مواد ضروري بدن هستند نيز از بدن انسان خارج مي‌شوند.
خسرونيا اضافه كرد: تبخير بيش‌از حد آب از بدن به‌علت گرماي زياد موجب كاهش فشار خون مي‌شود و در نتيجه، خون به موقع به كليه‌ها و مغز نمي‌رسد. ادرار نيز بر اثر گرمازدگي كاهش پيدا مي‌كند.
وي گفت: درصورت پايين آمدن فشار خون و نرسيدن خون به مغز، فرد دچار سرگيجه شده و در اين صورت فرد گرمازده به بيهوشي نيمه‌كامل دچار مي‌شود.خسرونيا افزود: در مناطقي كه درجه دماي هوا بالاتر از 35 درجه است به‌خصوص مناطق جنوبي كشور به‌دليل وجود رطوبت بالا افراد بيشتر دچار گرمازدگي مي‌شوند و به‌طور كلي 5 درصد از افرادي كه در بيرون از منزل كار يا تردد مي‌كنند در تابستان دچار گرمازدگي مي‌شوند.
رئيس انجمن متخصصان داخلي افزود: درصورت عدم‌تشخيص يا انجام ندادن مراقبت‌هاي لازم احتمال بروز عوارض و حتي مرگ و مير در اين افراد بالاست. بايد فرد دچار گرمازدگي را به مكاني خنك مثل زيرسايه يا اتاق برده، لباس‌هاي وي را از بدنش خارج كرد.
وي گفت: بعد از آن بايد به وسيله پارچه مرطوب و بادزدن يا هر وسيله ديگر مصدوم را خنك كرد و با روش‌هاي متداول مانند استفاده از يك ملحفه نازك مرطوب وي را خنك كرد.
وي افزود: توصيه مي‌شود كساني كه مبتلا به بيماري‌هاي ريوي، قلبي و ديابت هستند از ساعت 11 تا 4 بعد از ظهر تابستان از منزل خارج نشوند، لباس‌هاي روشن بپوشند، از مايعات استفاده كنند و از مصرف غذا‌هاي چرب و سرخ‌شده اجتناب كنند.
http://www.konjkav.com/

هیچ نظری موجود نیست: