۱۳۸۹ تیر ۲۰, یکشنبه

ماهیانی که دست دارند !





چندین گونه جدید از ماهیانی که به جای باله دست دارند و از آن برای راه رفتن به جای شنا کردن استفاده می کنند به لیست گونه های جدید جانوری در جهان افزوده شد.
به گزارش آخرین نیوز به نقل از مهر، یکی از این گونه ها ماهی های دست دار صورتی هستند که تا کنون تنها چهار نمونه از این جانداران 10 سانتیمتری کشف شده است. زیستگاه این ماهی های عجیب در جزیره تاسمانی در استرالیا است. شناسایی این جانداران به عنوان گونه های جدید از سال 1999که آخرین نمونه از این ماهی ها دیده شده تا به حال به طول انجامیده است.
شناسایی این ماهی های عجیب بر اساس عواملی مانند تعداد مهره ها و پره های باله ها، رنگ آمیزی، اندازه گیری های نسبی ابعاد بدن و دیگر موارد انجام گرفته است. تمامی 14 گونه شناخته شده ماهی های دست دار در اعماق کم آبهای ساحلی جنوب استرالیا زندگی می کنند. به گفته دانشمندان حتی بر روی گونه های شناخته شده نیز مطالعات چندانی صورت نگرفته و اطلاعات محدودی از رفتار و بیولوژی آنها وجود دارد.
ماهی های دست دار لکدار یکی از گونه های شناخته شده اما در حال انقراض از این ماهی ها هستند که در جزایر تاسمانی زندگی کرده و از دستهای خود برای راه رفتن در بستر دریا، جایی که به شکار بی مهرگان کوچک، کرمها و سخت پوستان می پردازد، استفاده می کند. حرکت آهسته این ماهی و اشتیاق آن برای ماندن در زیستگاهش این موجود را به هدفی دست یافتنی برای شکارچیان تبدیل کرده است. اما محققان معتقدند این جاندار سلاحی مخفی دارد، پوستی سمی که می تواند اکثر مهاجمان را در کمتر از یک ساعت از پا درآورد.
ماهی دست دار سرخ از دیگر گونه های شناخته شده و در معرض انقراض در استرالیا است. به دلیل کم بودن تعداد این جانداران ماهی های دست دار سرخ چندان شهرتی ندارند.
ماهی های Ziebell نیز که به تازگی به عنوان گونه ای مجزا اعلام شده است معمولا با پوستی زرد رنگ دیده می شود اما این ماهی ها به رنگ بنفش نیز وجود دارند. این ماهی نیز در لیست جانداران در حال انقراض استرالیا قرار گرفته است.
بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی، امروزه تمامی این نوع از ماهی ها را می توان در اطراف جنوب شرق استرالیا یافت اما در حدود 50 میلیون سال پیش این جانداران در سرتاسر جهان زندگی می کرده اند. برای مثال فسیلهای این جانداران را در مناطق مدیترانه نیز یافته اند.
خبر گزاری مهر

هیچ نظری موجود نیست: