۱۳۸۹ تیر ۲۲, سه‌شنبه

جادوی ریاضیات در طبیعت -اعداد فیبوناچی


موضع جالب اینکه نسبت ابعاد موجودات، گیاهان و مخلوقات جهان اطراف ما از سری اعداد فیبوناچی تشکیل شده اند.
اگر هر عدد در دنباله فیبوناچی را به عدد پیش از خود تقسیم کنیم، مقدار این نسبتها بتدریج به یک عدد ثابت نزدیک می‌شود. که آنرا نسبت طلایی می نامند که در حالت حدی مقدار آن 1.618 است.
موارد بسیاری در جهان اطراف ما وجود دارد که نشان می دهد این نسبت بین ابعاد هندسی موجودات رعایت شده است: تعداد گلبرگ‌های گلها اغلب برابر با یکی از اعداد فیبوناچی است، تعداد مارپیچ‌های گل آفتاب‌گردان و میوه درخت کاج نیز برابر با یکی از اعداد فیبوناچی است، نحوه زیاد شدن شاخه های درختان تابع اعداد فیبوناچی اشت. شکل صدف حلزون، امواج دریا و بسیاری از کهکشان ها از این اعداد پیروی می کند.
این نسبت در آناتومی بدن انسان نیز بکار رفته است. اگر قد خود را بر فاصله عمودی ناف تا نوک انگشتان خود تقسیم کنید، تقریبا عدد 1.618 را بدست می‌آورید. با تقسیم طول بازوی خود از نوک انگشت بزرگ تا بالای شانه، بر فاصله نوک انگشت بزرگ تا آرنج خود نیز به این نسبت می‌رسید. اثر انگشت آدمی نیز از این نسبت تبعیت می کند. از آنجایی که این نسبت در بسیاری از اندازه‌های بدن انسان وجود دارد، از آن به نام نسبت الهی (Divine) نیز یاد می‌شود.
این نسبت بلحاظ معماری نیز خواص اعجاب انگیزی دارد؛ یونانیان قدیم با این نسبت به خوبی آشنا بودند.
معبد معروف پارتنون بهترین مثال از کاربرد این نسبت است. نسبت عرض به طول پنجره‌های مستطیل شکل معبد همگی برابر نسبت طلایی است.
در اهرام مصر نیز این نسبت بخوبی رعایت شده است. طول هر ضلع قاعده هرکدام از اهرام به ارتفاع آن، معادل نسبت طلایی می‌باشد.
این خواص شگفت انگیز باعث شده است تا برخی، اعداد فیبوناچی را حامل رمزهای پنهان طبیعت بدانند.
توضیح: در سری فیبوناچی هر عدد مساوی مجموع دو عددماقبل خود است: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, ...
نوشته شده توسط: hamid/http://www.bayaddanest

هیچ نظری موجود نیست: