۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

ذخایر نفتی ونزوئلا ممکن است دو برابر عربستان باشد !


ارزیابی تازه آمریکا از منابع نفتی ونزوئلا نشان می دهد که ممکن است این کشور دو برابر عربستان سعودی ذخیره نفتی داشته باشد.
دانشمندانی که برای مرکز تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده کار می کنند، می گویند منطقه کمربند اورینوکو در ونزوئلا دو برابر آن چه که پیش از این تصور می شد، نفت دارد.
زمین شناسان تخمین می زنند که این منطقه ممکن است حاوی پانصد میلیارد بشکه نفت خام باشد.
این ارزیابی تازه بسیار خوش بینانه تر از بهترین برآوردی است که تا کنون توسط هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، ارائه شده است.
بر اساس برآورد اولیه مرکز تحقیقات زمین شناسی آمریکا، ۵۱۳ میلیارد بشکه نفت که "از نظر فنی قابل بازیافت" است، در منطقه کمربند اورینوکو ذخیره شده است.
کریس شنک از مرکز تحقیقات زمین شناسی آمریکا می گوید این برآورد براساس ضریب بازیافت نفتی بین ۴۰ تا ۴۵ درصد ارائه شده است.
شرکت پترولیوس دی ونزوئلا، شرکت ملی نفت ونزوئلا، هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.
گوستاو کورونل، زمین شناس حوزه نفت در ونزوئلا و عضو سابق هیئت مدیره شرکت ملی نفت این کشور، در مورد این برآورد تازه تردید دارد.
آقای کورونل به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت :" من شک دارم که ضریب بازیافت بیشتر از ۲۵ درصد باشد و استخراج بیشتر این ذخیره نفتی از نظر اقتصادی به صرفه نیست."
خارج از منطقه خاور میانه، ونزوئلا بزرگ ترین ذخیره نفتی جهان دارد. ذخایر نفتی تایید شده عربستان سعودی، که اکنون بزرگ ترین دارنده منابع نفتی جهان است، ۲۶۰ میلیارد بشکه است. از این نظر ایران پس از کانادا در رتبه سوم قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست: