۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

ژاپن از امواج دريا برق توليد مي کند !


محققان ژاپني در راستاي تلاشهاي ژاپن براي کاهش گرمايش جهاني و تغييرات آب و هوايي درحال توليد و توسعه ژنراتورهاي توليد برق از امواج دريا است.
به گزارش روز دوشنبه تلويزيون سراسري ژاپن (ان.اچ.کي)، پس از سه سال کار و تلاش مداوم توسط محققان ژاپني ، ماه گذشته ميلادي (دسامبر 2009) دانشگاه کوبه ژاپن آزمايش نخستين نمونه از ژنراتورهاي توليد برق از امواج دريا را در اقيانوس آرام در نزديکي يکي از شهرهاي اين کشور در غرب ژاپن آغاز کردند.
به گزارش ايرنا به نقل از ان.اچ.کي، ژنراتور شناور توليد برق از امواج دريا ساخت محققان دانشگاه کوبه به اندازه 10در 10 متر داراي يک دستگاه است که حرکات عمودي امواج را به حرکات چرخشي و برق تبديل مي کند. محققان ژاپني مي گويند ژنراتورهاي توليد برق از امواج دريا از ماه جاري ميلادي عمليات کامل توليد را آغاز مي کنند. آنها به درنظر دارند تا با استفاده از اين ژنراتورها 45کيلووات برق توليد کنند که بدين ترتيب اين برق نياز 30 تا 40 خانه را به طور همزمان تامين مي کند. شرکت ژاپني ميتسويي نيز به طور مشترک با شرکت ايده ميتسو کوسان و ديگر شرکتهاي ژاپني ژنراتور توليد برق از امواج را توليد کرده است. در ماه گذشته ميلادي (دسامبر 2009) نسخه آزمايشي اين نوع ژنراتور نيز آزمايشات لازم را در يک استخر شنا در غرب ژاپن آغاز کرده است. اين شرکت در تلاش است تا راه هاي باثباتي را براي توليد برق و پيشگيري ژنراتور از تصادم با اشياي ديگر در آب بيابد. شرکت ميتسويي به دنبال آغاز استفاده تجاري از اين سيتم توليد برق در طي دو سال آينده است. يکي از محققان يک شرکت ژاپني مي گويد در حال حاضر بيش از 200 شرکت خارجي در رقابت براي توسعه ژنراتورهاي توليد برق از امواج دريا هستند. وي افزود: ژاپن از جمله کشورهايي است که دورتا دور آن را آب احاطه کرده است ، بايد بتواند از اين شرايط جغرافيايي براي توليد انرژي طبيعي بخوبي استفاده کند. محققان در سراسر جهان مطالعه براي توليد برق از امواج دريا را از دهه 70 آغاز کرده اند و در اين مدت آنها با مشکلات متعددي از جمله توليد برق با ظرفيت پايين و خوردگي تجهيزات بر اثر آب شور دريا روبرو بوده اند. با اين حال توسعه اطلاعات و فناوري و مواد جديد ، توليد برق از امواج را به عنوان يکي از منابع انرژي مناسب در کنار انرژي خورشيدي و باد قرار داده است.

هیچ نظری موجود نیست: