۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

کشف مکاني براي سکونت در ماه !


محققان آژانس فضايي ژاپن موفق به کشف حفره اي گدازه اي در کره ماه شده اند که به باور آنها اين حفره مکاني مناسب براي ساخت اقامتگاههاي فضايي در آينده اي نه چندان دور خواهد بود.
ساختن خانه اي در نزديکي يک حفره يا يک دريا در ماه شايد زيبا و رويايي به نظر بيايد اما گروه هايي که قصد زندگي در کره ماه را دارند شايد در صورت زندگي در يک حفره شانس نجات بيشتري داشته باشند.
اين پيام توسط گروهي از دانشمندان ارائه شده است که موفق به کشف حفره اي عظيم و عميق در اين کره شده اند و به اعتقاد آنها اين حفره مي تواند بهترين مکان براي سکونت در ماه باشد.
اين حفره عمودي که در منطقه آتشفشاني تپه هاي ماريوس قرار گرفته است وسعتي برابر 64 متر داشته و عمق آن بيش از 79 متر تخمين زده شده است. از آن مهمتر دانشمندان اعلام کرده اند اين حفره به واسطه لايه اي نازک از مواد آتشفشاني از برخوردهاي کيهاني که در ماه رواج فراواني دارند و از آب و هوا و حرارت غير قابل تحمل کره ماه در امان است. اين ويژگي حفره کشف شده را به گزينه اي مناسب براي انجام اکتشافات بيشتر و مکاني براي اقامت احتمالي فضانورداني که در آينده به کره ماه سفر خواهند کرد، تبديل مي کند.
به گفته محققان آژانس فضايي ژاپن، حفره هاي گدازه اي کره ماه مکانهايي با ارزش و مهم براي پايگاه هاي قمري آينده به شمار مي روند که به منظور اکتشافات محلي و توسعه سازه ها و همچنين ماموريتهاي دوردست در اين کره احداث خواهند شد. هر نوع حفره گدازه اي در اين کره مي تواند به عنوان پناهگاهي بالقوه مورد استفاده قرار گيرد و فضانوردان را در تغييرات شديد آب و هوايي و از برخوردهاي کيهاني حفظ کند.
حفره هاي گدازه اي در گذشته نيز در کره ماه يافت شده بودند اما دانشمندان معتقدند اين حفره جديد به دليل ويژگي هاي خاص لايه گدازه اي مقاومي که دارد از اهميت بيشتري برخوردار است. اين نوع از حفره ها در زمين و مريخ نيز وجود دارند. اين حفره ها در اثر جريان گدازه ها، انفجارات آتشفشاني، فعاليتهاي ارتعاشي سياره و يا تخريبهاي زميني در اثر برخورد شهابسنگها به وجود مي آيند. دانشمندان با استفاده از تصاوير با کيفيت از مدارگرد ژاپني SELENE موفق به کشف اين حفره گدازه اي شده اند.
بر اساس گزارش سي ان ان، سازمان فضايي آمريکا در حال حاضر به صورت مداوم در تلاش براي ارائه برنامه هايي جامع براي بازگرداندن انسان به کره ماه است. اين سازمان علاوه بر مشکلاتي که براي طرح اين برنامه ها در پيش رو دارد با مشکلي بزرگ و در حال حاضر حل نشدني به نام سرمايه اجرا نيز مواجه است.

هیچ نظری موجود نیست: