۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

استفاده مكرر از صابون‌هاي قليايي سبب تيرگي و خشكي مو مي‌شود


يك فوق تخصص پوست و مو استفاده از مواد شوينده خاص و صابون‌هاي قليايي براي پاكيزگي پوست و مو را غير علمي دانست.
دكتر پروين منصوري، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه مواد شوينده داراي مواد اسيدي و تتروژنها هستند، اظهار كرد: اين مواد براي پاكيزگي چربي‌هاي لباس و ظروف مورد استفاده قرار مي‌گيرند و چربي موي سر را نبايد با چربي‌ها و كثيفي لباس و ظروف يكسان دانست.وي حساسيت و شكنندگي ، خارش ، خشكي و ريزش مو را از عوارض شايع اين مصرف نادرست دانست و گفت: شامپوها تنها مواد مناسب براي شست‌وشوي موي سر است.
وي در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به صابون‌هاي شستشوي موي سر گفت: استفاده مكرر از صابون بخصوص صابون‌هاي قليايي توصيه نمي‌شود چرا كه سبب تيرگي و خشكي موي سر مي‌شوند.
دكتر منصوري با ابراز تعجب به يكي ديگر از باورهاي غلط مردم در خصوص استفاده از مواد سفيدكننده براي از بين بردن لك‌هاي دست و سفتي ناخن ، گفت: مواد سفيد كننده حاوي مقدار زيادي از مواد ضد عفوني و كلر هستند كه اين مواد به پوست بدن صدمات زيادي مي‌زند.
وي خشكي شديد، خارش و تحريكات پوستي را از عوارض استفاده موردي از مواد سفيد كننده براي تميزي پوست دانست و گفت: خشكي پوست ناشي از استفاده از مواد سفيد‌كننده بسيار قوي است و فرد تا مدت‌ها بايد از مواد چرب كننده قوي براي رفع اين مشكل استفاده كند.
عضوهيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران؛ در خصوص ناخن‌ها نيز بيان كرد: برخلاف تصور عموم مواد سفيدكننده نه تنها سبب سفتي ناخن نمي‌شود بلكه بعد از مدتي سبب شكنندگي و لايه لايه شدن ناخن‌ها مي‌شود.
دكتر منصوري با هشدار به مصرف‌كنندگان اين شوينده‌ها گفت: استفاده مكرر از مواد سفيدكننده و شوينده به هر علتي براي مو و پوست مناسب نبوده و غيرعلمي است كه علاوه بر عوارض پوستي مشكلات ريوي را نيز در پي دارد.

هیچ نظری موجود نیست: