۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

جوجه‌ها مي‌توانند تا 3 بشمارند !


مطالعات جديد نشان مي دهد که جوجه هاي 3 الي 4 روزه مي توانند تا عدد 3 را تشخيص داده و ميان اعداد 2 و 3 تفاوت قائل شوند
به گزارش مهر، دانشمندان دريافتند جانورن مختلف در سنين کم توانايي تميز دادن ميان عدد 2 و3 را دارند. دانشمندان دانشگاه تي رنتو در ايتاليا بر اين باورند که اين توانايي به نظر ذاتي بوده و در جوجه هايي که تنها 3 الي 4 روز از تولد آنها مي گذرد نيز مشاهده مي شود.
به گفته دانشمندان توانايي شمارش در اين جانداران بسيار شگفت انگيز است. به منظور اثبات اين توانايي آزمايشهاي شکل داده شد که طي آن تعدادي توپ در دسته هاي 2 تايي و 3 تايي در معرض ديد جوجه ها قرار گرفت.
در يکي از آزمايشها جوجه ها حرکت در برابر گروه هاي 3 تايي از توپها را نسبت به گروه هاي 2 تايي ترجيح دادند. زماني که يکي از توپها توسط صفحه اي پوشانده شد و در مقابل توپي در برابر چشم جوجه ها از گروهي 3 تايي به گروهي 2 تايي انتقال داده شد، جوجه ها همچنان توانايي تعيين گروهي را که 3 توپ در آن قرار گرفته بود را داشتند.
نتيجه اين آزمايشها نشان مي دهد که حتي در صورت نبود آموزشي خاص، جوجه ها به صورت خود به خودي ميان 2 و 3 تفاوت قائل مي شوند و در هر دو حالت آزمايش گروه بزرگتر را ترجيح مي دهند.
در اين تحقيقات همچنين اشاره شده است که مطالعات پيشين نشان مي دهد نوزاد انسان توانايي شناسايي حجم گروه ها را در صورتي که تعداد محتويات آن از 3 بيشتر باشد از دست مي دهد.

هیچ نظری موجود نیست: