۱۳۸۸ آذر ۱۲, پنجشنبه

زمان مرگ خورشيد


بهرام مبشر پروفسور فيزيک و نجوم رصدي و نماينده آژانس فضايي اروپا در موسسه علوم تلسکوپهاي فضايي در ناسا طي سخنراني در کتابخانه هانتينگتون ، 14 ميليارد سال اول ايجاد جهان هستي را مورد بررسي قرار داده و از زمان مرگ خورشيد خبر داده است.
پروفسور فيزيک و نجوم رصدي و نماينده آژانس فضايي اروپا در موسسه علوم تلسکوپهاي فضايي در ناسا که با خيره شدن به ستاره ها و پرسش سئوالهاي متعدد درباره جهان هستي کودکي خود را سپري کرده است به کتابها و فيلمهاي علمي تخيلي اهميتي نمي دهد زيرا واقعيت نهفته در پس اين داستانها را شناخته و در اختيار دارد.
وي طي سخنراني تحت عنوان «از تاريخ جهان هستي چه مي دانيم» در کتابخانه هانتينگتون در سن مارينو به بررسي تکامل 14 ميليارد ساله جهان هستي و کيهان از انفجار بزرگ يا بيگ بنگ تا کنون پرداخته است. در ادامه بخش هايي از اين سخنراني را مي خوانيد.
«ما در زماني ويژه از تاريخ تمدن زندگي مي کنيم، مي توانيم به سئوالاتي پاسخ دهيم که برترين مغزهاي متفکر طي قرنهاي گذشته به آن مي انديشيده اند».
به گفته وي هر هفته اتفاقات و کشفهاي جديدي در جهان رخ مي دهند. براي مثال دانشمندان طي 10 سال گذشته کشف کرده اند که انرژي تاريک بيش از 75 درصد از جهان را تشکيل داده است اما انرژي تاريک واقعا چيست؟
مبشر در زمينه اين انرژي مرموز مي گويد:«انرژي تاريک آينده جهان را در دست داشته و کنترل پديده هاي زيادي در جهان را به دست دارد. طبيعت اين انرژي آشکار نيست. ما نمي دانيم انرژي تاريک در واقع چيست، اما مي توانيم آن را در ميان اطلاعات خود ببينيم و به همين دليل براي توضيح اطلاعاتي که مي بينيم نياز به شناسايي اين پديده داريم».
نماينده آژانس فضايي اروپا مي گويد: مفهوم انرژي تاريک به منظور توضيح دليل سرعت گسترش يافتن جهان وارد مباحث علمي شده است. زماني گمان مي رفت گرانش، حرکات کهکشانهايي که در حال فاصله گرفتن از يکديگر بودند را کند مي کند اما در مقياس بزرگتر اين انرژي به نيروي دفع کننده کهکشانها از يکديگر تبديل مي شود.همه کهکشانها در حال دفع کردن يکديگر هستند و سرعت گسترش جهان رو به افزايش است و در صورتي که با همين سرعت پيش برود، جهان براي هميشه به گسترش خود ادامه خواهد داد.
کشف 160 سياره فراخورشيدي
اين پروفسور فيزيک و نجوم رصدي مي افزايد:«جستجوي سياره هايي مشابه سياره زمين نيز همچنان ادامه دارد و طي پنج تا 6 سال گذشته بيش از 160 سياره فراخورشيدي - سياره هايي که بر مدار ستاره اي متفاوت از خورشيد زمين در حرکتند - کشف شده اند. برخي از آنها ويژگيهايي مشابه زمين از خود نشان داده اند و دانشمندان در حال مطالعه آنها هستند تا بتوانند نشانه هايي از وجود حيات يا عناصر شيميايي حياتي را در آنها بيابند. همچنين پاسخ اين سئوال که آيا بيگانگان در فضا وجود دارند يا خير نيز به زودي و با مطالعه بر روي اين سياره ها يافته خواهد شد».
به گفته مبشر خورشيد زمين 4.6 ميليارد سال سن دارد و حرارت خود را از تبديل هيدروژن به هليوم تامين مي کند. پس به اندازه اي زندگي خواهد کرد که که سوخت داشته باشد و طول عمري مفيد براي ستاره اي مشابه خورشيد 5 ميليارد سال خواهد بود. سن جهان هستي 13.6 ميليارد سال است و نور خورشيد براي رساندن خود از يک سمت کهکشان راه شيري به سمت ديگر آن به 100 هزار سال زمان نياز دارد. در اين صورت درصورتي که بخواهيد تاريخ جهان را بر روي تقويم سال نمايش دهيد اولين فرايند رشد گياه در زمين در آخرين روز سال يعني 29 دسامبر رخ داده، اولين انسان زمان نهار همان روز به زمين رسيده و عصر همان روز نشان دهنده جايگاه کنوني ما خواهد بود.
وي اضافه مي كند: زمين سياره کوچکي است که به دور خورشيد که خود يکي از هزاران ميليون ستاره در کهکشان راه شيري به شمار مي رود، در حرکت است و کهکشان راه شيري نيز خود يکي از صدها هزار ميليون کهکشاني است که در جهان وجود دارد.
به شکلي غيرقابل تصور کوچک هستيم
«و ما به شکلي غير قابل تصور کوچک هستيم. به همين دليل توانايي چنداني براي تاثيرگذاري بر روي جهان نداريم. با اين حال آنچه اکنون مي توانيم انجام دهيم درک جهان هستي است همانطور که اينشتين زماني گفت غير قابل درک ترين پديده جهان، قابل درک بودن آن است. ما مي توانيم با کمک فناوري ها و دانشي که در اختيار داريم به اين درک برسيم. تنها بايد آنها را به کار گيريم».
ديدگاه مبشر درباره زندگي تحت تاثير وسعت و عظمت کائنات قرار گرفته است. وي معتقد است زماني که در مي يابيد اولين کهکشان در حدود 13 ميليارد سال پيش شکل گرفته است، آن زمان است که مي بينيد ديگر پديده ها در زندگي کاملا ناچيز هستند.
نماينده آژانس فضايي اروپا در موسسه علوم تلسکوپهاي فضايي در ناسا اميدوار است اين ديدگاه بر روي زندگي افرادي که سخنان وي را مي شنوند تاثير بگذارد و تحولي در زندگي آنها ايجاد کند.
يکي از بنيادي ترين سئوالاتي که طي اين سخنراني مبشر به آن پاسخ داد هدف از زيستن انسان و دليل وجود انسان در جهان بود که وي در پاسخ گفت: ما کار مي کنيم و خانواده تشکيل مي دهيم اما آنچه ما را به موجوداتي عالي و برتر تبديل کرده است قدرت استدلال، تفکر و پرسش است که با بهره گرفتن از آنها مي توانيم ناشناخته ها را کشف کنيم.
«کشف کائنات يکي از ارزشمندترين ميراثهايي است که مي توانيم براي فرزندان خود به جا بگذاريم. اين آن چيزي است که فرزندان ما ازما به ياد خواهند سپرد و آن را ادامه خواهند داد. اين همان هدفي است که براي آن به جهان آمده ايم».

هیچ نظری موجود نیست: