۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

کاریکاتوریست‌های ایرانی در فهرست بهترین‌های دنیا



5 داور خارجی نهمین دوسالانه کاریکاتور ایران به برتری کاریکاتوریستهای ایرانی در فهرست برترین های دنیا اذعان کردند ...
به گزارش جام جم آنلاین، داوران خارجی این دوسالانه از کشورهای اسپانیا ،ترکیه ،آلمان ،برزیل و چین صبح امروز در نشست خبری رسانه های مختلف به اعتبار این جشنواره در دنیا اشاره کردند و به تشریح این هنر در بخشهای مختلف پرداختند.
مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این دوسالانه با اشاره به قدمت 18 ساله این جشنواره گفت :عصر امروز از برترینهای این جشنواره که با حضور بی سابقه میهمانان خارجی از 91 کشور دنیا برگزار شد تقدیر می شود .وی افزود :750 اثر در بخشهای آزاد ،چهره ،موضوعی (ترس )،و کمیک استریپ ارائه شد که در هر بخش 3 برگزیده معرفی و از 4 نفر به صورت ویژه تقدیرمی شود .
شجاعی با اشاره به اینکه از 17 برگزیده این جشنواره 8 نفر ایرانی هستند گفت :این دو سالانه امسال از اول اذر در تهران واهواز برپا شد که رقابت بی نظیری بین شرکت کنندگان داخلی و خارجی صورت گرفت .بنابر این گزارش شِوکت یالاز داور ترکیه ای این جشنواره که بیش از 26 جایزه بین المللی در 4 سال اخیر از ان خود کرده است بااشاره به اینکه ایران یکی از مهمترین کشورها در عرصه کاریکاتور است گفت :دو سالانه کاریکاتور ایران سبب نزدیکی کاریکاتوریستهای دنیا به یکدیگر شده است .
وی با اشاره به افت این هنر در زمان اخیر در ترکیه گفت :ترکیه نیز در این رشته در سطح بالایی قرار دارد و کاریکاتوریستهای مشهوری دارد می توان گفت برزیل ایران و چین در سطح بالایی هستند .
ماسیو لیته از کاریکاتوریستهای برجسته چهره و مسئول سایت برزیل کارتون از دیگر داوران خارجی این جشنواره نیز با اشاره به اینکه دو سالانه ایران در برزیل کاملا شناخته شده است گفت :در برزیل برای این هنرمندان ایرانی احترام خاص قائلند.
وی افزود :پس از برگزاری دوسالانه های کاریکاتور ایران بود که ما نیز تصمیم گرفتیم در برزیل این کار را انجام دهیم به عبارتی می توان گفت کارتون برزیل فزرند کارتون ایران است .وی نوع نگارش به ربان فارسی را یک نوع هنر عنوان کرد و گت :خط فارسی نوعی هنر است که در نوع کاریکاتور ایران نیز تاثیر گذار بوده و ان را هنرمندانه تر کرده است .این هنرمند برزیلی افزود :نگاهی به فرهنگ و گذشته ایران نشان می دهد که این کشور از موقعیت خاصی برخوردار است که نمی توان ان را نادیده گرفت من در این کشور سعی می کنم تجربیات هنرمندان ایرانی را برای تعالی کاریکاتور در برزیل به سوغات ببرم.
لیویی وانگ از چین نیز به شناخت کاریکاتوریستهای ایرانی در چین اشاره کرد و گفت :ارتباط خوبی بین هنرمندان ایران و چین در این رشته وجود دارد .وی افزود :توانمندیهای نسل جوان ایرانی در این هنر برای من شگفت انگیز بود و این نشان از اینده پیش روی هنرمندان کاریکاتور دارد .وی همچنین در باره برترینهای این رشته بین چین و ایران گفت :ایرانیها در این رشته از چین پیشتر و برترند .
عمر فیگوریا تورسیوس دیگر داور خارجی کلمبیایی اصل که در اسپانیا ساکن است نیز در این نشست به گرافیکهای زیبای هنرمندان ایرانی اشاره کرد و گفت :دو سالانه ایران نوعی مرجع برای کاریکاتوریستهای اسپانیا ست .وی درباره مقایسه کاریکاتور ایران و اسپانیا گفت :نام بردن بهترین سخت است، هر دو در سطح خوبی قرار دارند .همچنین اردوغان کاراویل داور ترکیه ای اصل ساکن المان نیز با اشاره به اینکه اجرای کاریکاتور در ایران به لحاظ خط و نقاشی دیرینه ان خاص است گفت :بهترین حالت بالا بردن سطح این هنر در کل دنیاست و نباید بین کشورها مرز خوب و بد گذاشت .
بنابر این گزارش لیویی وانگ هنرمند چینی درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره خطوط قرمز کاریکاتور در کشورشان گفت :در چین به علت تنوع قومها (56 ملیتی)هنرمندان سعی می کنند به عقاید یکدیگر احترام بگذارند .
شِوکت یالازهنرمند ترکیه ای نیز گفت :در این کشور خطو ط قرمز همچون کشورهای دیگر است اما هنرمندان سعی کنند بر اساس حجب و حیای خود پای بند اعتقادات خود باشند .مارسیو لیته هنرمند برزیلی نیزخاطر نشان کرد :در برزیل محدودیت سیاسی نداریم اما محدودیت اقتصادی داریم یعنی باید بر اساس میل مسئول نشریه یا روزنامه ای که در ان کارمیکنیم عمل شود.
منبع: jamejamonline.ir

هیچ نظری موجود نیست: