۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

بازگشت دوباره نوار کاست !


شرکتهاي ضبط موسيقي اعلام کردند عدم سازگاري نسل بزرگسال و سالمند جوامع با فناوريهاي جديد در صنعت موسيقي باعث احياي نوار کاستها شده و ميزان گرايش به اين محصول بار ديگر افزايش پيدا کرده است.
پس از گذشت سالها از کاهش فروش نوار کاست در رقابت با نسل جديد ابزارهاي ثبت اطلاعات صوتي مانند سي دي ها و دانلودهاي ديجيتال، ناقوس مرگ اين محصول قديمي در حدود دو سال پيش زماني که فروشندگان فروش اين محصول را متوقف کردند نواخته شد.
با اين حال شرکتهاي ضبط اکنون ارائه موسيقي بر روي نوارهاي کاست را از سر گرفته اند زيرا ميزان تقاضاي آن از جانب بزرگسالان افزايش قابل توجهي يافته است. اين افزايش تقاضا به شکلي است که يکي از شرکتهاي ضبط توانست طي يک ماه گذشته چهار هزار نسخه آلبوم يک موسيقي کلاسيک را که بر روي نوارهاي کاست ضبط شده بودند به فروش برساند و اکنون سفارش هزار نسخه ديگر را نيز دريافت کرده است.
به گفته مدير اين شرکت اکثر مشتريان اين محصول بالاي 85 سال سن دارند و بيشتر آنها هرگز به استفاده از سي دي ها روي نياورده اند. به همين منظور فروش نوارهاي کاست با استقبال شديد اين قشر از طرفداران موسيقي مواجه شده است.
در سال 2007 اينگونه به نظر مي رسيد که نسل نوارهاي کاست منقرض شده است زيرا در اين سال تنها شرکت باقي مانده فروش اين محصول ارائه آن را متوقف کرد. اين حرکت باعث برانگيخته کردن واکنش نوستالژيک نسلي شد که از سال 1963 زندگي خود را با شنيدن موسيقي هاي مورد علاقه خود بر روي نوارهاي کاست سپري کرده بودند.
بر اساس گزارش تلگراف، از سال 2006 کاهش چشمگير فروش نوارهاي کاست با افزايش توجه مصرف کنندگان به نسل جديد سيستمهاي ضبط و پخش موسيقي باعث شد که شرکتها به تدريج فروش اين محصول را متوقف کنند اما اکنون اينگونه به نظر مي رسد که عدم پذيرش فناوري هاي جديد توسط نسلي خاص از جوامع باعث احياي نوار کاستها شده است.

هیچ نظری موجود نیست: