۱۳۸۸ مرداد ۹, جمعه

هاوایی، میزبان بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان


تلسکوپ بازتابی 30 متری که 150 بار قوی‌تر از تلسکوپ فضایی هابل است، در قله‌های موناکی هاوایی ساخته خواهد شد.
قله‌های آتشفشانی موناکی در هاوایی به عنوان میزبان تلسکوپ 30 متری انتخاب شد. هنری یانگ، رییس دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارا که رییس هیات‌مدیره تلسکوپ 30 متری، با اعلام نتایج بررسی‌های دو ساله این کمیته اعلام کرد: قله موناکی هاوایی در رقابت با منطه سرو آرمازونس در صحرای آتاکامای شیلی توانست امتیاز بالاتری بدست آورد و تلسکوپ 30 متری در این قله مرتفع ساخته خواهد شد.
توان گردآوری این تلسکوپ 9 برابر و توان تفکیک آن نیز سه برابر بیشتر از تلسکوپ‌های 10 متری خواهد بود. این بدان معنی است که این تلسکوپ برای تهیه تصاویری با جزئیات تلسکوپ‌های فعلی، تنها به ده درصد زمان نوردهی تلسکوپ‌های معمولی نیاز دارد. آینه این تلسکوپ نیز مانند تلسکوپ کک یکپارچه نیست و از ترکیب بیش از 400 آینه 1.5 تا 2 متری تشکیل خواهد شد.
شرایط آب‌وهوایی رصدی بهتر، دلیل انتخاب هاوایی بر شیلی است. ارتفاع بالاتر، آب‌وهوای خشک‌تر، اغتشاشات جوی کمتر، نوسان‌های دمایی روزانه و سالانه کمتر از جمله این عوامل به شما می‌روند. البته برخی مناطق شیلی نیز مانند لاسیا و لاپالما که میزبان تلسکوپ‌های رصدخانه جنوبی اروپا است، از شرایط رصدی بسیار بالایی برخوردار است.
موناکی در حال حاضر میزبان تلسکوپ‌های بزرگ فراوانی است که از آن جمله می‌توان به تلسکوپ‌های دوقلوی 10 متری کک، 8 متری سوبارو، 8 متری جمینی و تلسکوپ‌های کوچک‌تر دیگری است. تلسکوپ 30 متری نیز که بزرگ‌ترین تلسکوپ نور مریی روی زمین خواهد بود، یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود عملیات ساخت آن در سال 2011 / 1390 آغازو در سال 2018 / 1397 به پایان برسد.

هیچ نظری موجود نیست: