۱۳۸۸ تیر ۲۹, دوشنبه

بیدها و پروانه ها سیستم رادار خفاشها را مختل می کنند !


پژوهشگران آمریکایی دریافتند که پروانه ها و بیدها در طول نسلهای مختلف توانسته اند در سیستم ردیاب صوتی خفاشها اختلال ایجاد کرده و به این ترتیب از خود در برابر این حیوانات شکارچی دفاع کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه ایالت کلورادو و دانشگاه ویک فارست با آزمایش بر روی "بید پلنگی" با نام علمی Bertholdia trigona کشف کردند که این گونه ویژه از بیدها قادر است امواج صوتی انتشار شده از خفاشهای Eptesicus fuscus را درک کند. این گونه خفاش این امواج را برای شناسایی و ردیابی شکار در طول شب ساطع می کند.
بید پلنگی پس از درک این امواج، یک پاسخ ماموفق صوت را پخش و با این اقدام شکارچی خود را گیج کرده و توانایی موقعیت یاب بیولوژیکی خفاش را مختل می کند. موفقیت یاب بیولوژیکی، توانایی شناسایی موقعیت اشیا از طریق امواج صوتی است.
براساس گزارش ساینس، این محققان به مدت 9 شب رفتار چهار خفاش را در شکار انواع مختلف بید با کمک دوربینهای ویدئویی مادون قرمز مطالعه کردند. این بیدها به دو گروه بید پلنگی سالم و بیده پلنگی با رادار دستکاری شده (که قادر به انتشار امواج مافوق صوت نبود) تقسیم شدند.
نتایح این رصدها نشان دادند که بیدهای پلنگی سالم به دلیل برخورداری از این سیستم تکامل یافته موفق شدند چهار برابر بیشتر از سایر بیدها از دست خفاشها فرار کنند.
به گفته این محققان، این سیستم تکاملی پیشرفته تنها توانایی فلس بالان (پروانه ها، بیدها و ...) برای دفاع در مقابل دشمنان طبیعی خود نیست بلکه برخی از پروانه ها برای جلوگیری از تصادفات شدید شبانه با سایر حشرات تنها قادرند در طول روز پرواز کنند در حالی که پروانه Hedyloidea (گونه ای از پروانه های ساکن پاناما) سیستم انجام مانورهای هوایی خطرناک را توسعه داده است.
/(خبرگزاری مهر)

هیچ نظری موجود نیست: