۱۳۸۸ تیر ۱۹, جمعه

طولانی ترین خورشید گرفتگی در قرن بیست و یکم !



خورشید گرفتگی ای که در چهارشنبه 31 تیر 1388 رخ خواهد داد، یک خورشید گرفتگی کامل با قدر گرفت 108 درصد است که در نوار باریکی در شمال هند، شرق نپال، شمال بنگلادش، بوتان، نواحی شمال میانمار، مرکز چین و اقیانوس آرام شامل جزایر ریوکیو، مارشال و کیریباتی قابل رؤیت خواهد بود. گرفت کامل در شهرهای زیادی از قبیل سورات، واراناشی، پاتنا، تیمفو، چنگجو، چونگ کینگ، ووهان، هانگ جو و شانگهای در چین دیده خواهد شد. گرفت ناقص در نوار گسترده تری دیده خواهد شد که توسط نیمسایه ی ماه ایجاد می گردد. این ناحیه شامل جنوب شرقی آسیا و منطقه ی شمال غربی اقیانوسیه است.
این خورشید گرفتگی (کسوف) طولانی ترین خورشید گرفتگی ای است که در قرن بیست و یکم رخ می دهد و تا آدینه 24 خرداد سال 1511 هـ.خورشیدی دیگر چنین خورشید گرفتگی کاملی اتفاق نمی افتد. بیش ترین گرفت کامل این خورشید گرفتگی، 6 دقیقه و 39 ثانیه طول می کشد که در منطقه ای از اقیانوس آرام در 100 کیلومتری جنوب جزایر بانین در جنوب ژاپن و زمان 2:35:21 به وقت جهانی روی می دهد.
خورشید گرفتگی 31 تیرماه، در ایران چندان خوب مشاهده نمی شود، چرا که خورشید گرفتگی در ایران به صورت ناقص خواهد بود و از سوی دیگر، در بخش گسترده ای از ایران، در زمان خورشید گرفتگی شب است و خورشید هنوز طلوع نکرده است، بنابراین عملا چیزی قابل دیدن نیست. اما در نواحی شرقی کشور طلوع خورشید زودتر از پایان خورشید گرفتگی است و می توان بخشی از خورشید گرفتگی جزیی را دید. بنابراین در ناحیه ی جنوب شرقی ایران که خورشید زودتر از دیگر مناطق طلوع می کند، زمان بیش تری برای رصد خورشید گرفتگی در اختیار داریم. در مناطق شمال شرقی ایران به ویژه شهر مشهد، طلوع خورشید با بیشینه ی گرفت همراه خواهد شد و از این زمان به بعد به دلیل ارتفاع گیری کافی خورشید در آسمان، می توان کسوف را مشاهده کرد و چون هنوز ارتفاع خورشید زیاد نیست صحنه های بی مانندی را از طلوع خورشید گرفته ثبت کرد. بنابراین با وجود این که کسوف امسال در خیلی از نواحی ایران دیده نمی شود، اما در مناطق شرقی کشور، طلوع نیمه ی خورشید صحنه های زیبایی را خلق می کند.
این مناظر از سویی به دلیل رنگ سرخ آسمان در ابتدای صبح و از سوی دیگر به دلیل ارتفاع کم خورشید و قابلیت ترکیب با پس زمینه هایی مانند درختان و ساختمان ها و کوه ها، فرصتی استثنایی برای عکاسان فراهم می آورد.
اطلاعات این خورشید گرفتگی را در دانشنامه ی ویکی پدیا نیز ببینید : Solar Eclipse of 22 July
/ ©IRANIKA.info 2009 All rights reserved

هیچ نظری موجود نیست: