۱۳۸۸ تیر ۱۳, شنبه

اجداد فيل‌ها به‌اندازه خرگوش بوده‌اند !


محققان موزه ملي پاريس با کشف جمجمه جانداري از خانواده فيلها اعلام کردند: قديمي ترين اجداد فيلهاي مدرن کنوني کمي از خرگوش بزرگتر بوده اند.
مطالعه بر روي جمجمه 60 ميليون ساله کشف شده در مغرب نشان داد اين جمجمه به موجودي تعلق دارد که اکنون بزرگترين پستاندار روي زمين به شمار مي رود. اين موجود بدون خرطوم از وزني برابر 4 تا 5 کيلو و طولي برابر 50 سانتيمتر برخوردار بوده است. اين جاندار با نام علمي Eritherium azzouzorum همچنين از دو دندان پيشين برخوردار بوده است که از بالاي فک جاندار به بيرون زده و زمينه شکل گيري عاجهاي امروزي در فيلها را به وجود آورده است.
با وجود اينکه Eritherium azzouzorum هيچ نوع شباهتي به فيلهاي امروزي ندارد، اما به طور قطع مي توان گفت که از اجداد فيلهاي عظيم الجثه بوده است به دليل اينکه تنها جمجمه اين جاندار باقي مانده است حدس زدن شکل ظاهري بقيه اندام جاندار براي دانشمندان کار ساده اي نخواهد بود و دانشمندان بيشتر با استفاده از ساختار دندان جاندار به رابطه اين دو گونه مدرن و باستاني پي بردند. به گفته دانشمندان اين کشف نشان مي دهد نسل مدرن اين پستانداران پس از انقراض دايناسورها بسيار زودتر از آنچه در گذشته تصور مي شد، در سطح زمين گسترش يافته اند. دايناسورها در حدود 65 ميليون سال پيش منقرض شده اند و نسل Eritherium تنها 5 ميليون سال پس از آن آغاز به گسترش کرده اند.
بر اساس گزارش تلگراف، به گفته محققان اولين نسل فيلهاي خرطوم دار در حدود 33.7 ميليون سال پيش در زمين پديدار شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: