۱۳۸۸ مرداد ۴, یکشنبه

گوش موزیکال


هرچند که توانایی شنیدن گوش انسان به مراتب بالاتر از ابزارهای الکترونیکی چند دهه اخیر است، اما تا چند سال دیگر، رایانه‌ها در تشخیص موسیقی نیز از انسان‌ها پیشی خواهند گرفت.
فریبا فرهادیان: گرچه هنوز هم گوش انسان در تشخیص انواع موسیقی نسبت به کامپیوترها برتری دارد، اما نرم‌افزارهای تشخیص موسیقی متنوعی توسط شرکت‌های بزرگ تهیه شده که می‌تواند در عرض تنها چند ثانیه موسیقی را تشخیص دهد و نام آن و یا نام همتایش را برای شما ارسال کند.
در سال 2002 / 1381، بی‌بی‌سی گزارشی از شرکت Shazam تهیه کرد. این شرکت توانسته بود سرویسی برای تشخیص موسیقی ارائه دهد. کاربران این سرویس با استفاده از تلفن همراهشان قطعه‌ای از یک موسیقی را برای آنها ارسال می‌کردند و این سرویس با مقایسه آن با بانک اطلاعاتی چند میلیونی قطعه موسیقی خود، ، نام آن قطعه موسیقی را بلافاصله با ارسال یک پیام متنی به کاربر اعلام می‌کرد.
در این گزارش به نقل از اندرو فیشر، مدیر اجرایی شرکت، آمده بود که اساس تشخیص موسیقی بر اساس طول‌موج‌های مختلفی است که هر صوت دارد. بنابراین سرویس ما می‌تواند با سرعت بالایی الگوی موسیقی ارسالی را بررسی و آن را با 8 میلیون موسیقی موجود در بانک اطلاعاتی سرور مقایسه کند و نتیجه را بین 5 تا 10 ثانیه بعد به مشتری برگرداند.
این شرکت کار جالب دیگری هم برای افرادی انجام داده بود که دلشان می‌خواست آهنگ و یا ملودی ساخته خود را با انواع موجود در بانک اطلاعاتی شرکت مقایسه کنند. در این حالت، فرد آواز و یا اجرای خود با یک ساز را به وسیله تلفن همراهش برای شرکت ارسال می‌کرد. اگر مشابه این آواز موجود بود، برای کاربر ارسال می‌شد و اگر مشابهی برای آن وجود نداشت، این صدا ذخیره و بعدها برای فرد دیگری که چنین آوازی را می‌خواند و یا آهنگی را می‌نواخت، ارسال می‌شد.
دی.ان.ای موسیقیبا این وجود هنوز هم انسان‌ها در مقایسه با ماشین در صدر تشخیص نوع موسیقی قرار دارند، به نحوی که حتی قادرند موسیقی و آوازی را که به شیوه‌ای متفاوت اجرا شده باشد تشخیص دهند. گرچه پروژه‌هایی هم هستند که هدف از آن‌ها شکستن موسیقی به اجزای ساختمانی آن و یا در واقع دی.ان.ای موسیقی است.
پروژه ژنوم موسیقی توانسته است کلکسیونی از تحلیل‌های موسیقی را با استفاده از تحلیل کیفیت موسیقی آوازها جمع‌آوری کند. به‌این‌ترتیب نقشه دی.ان.ای انواع موسیقی توسط انسان‌ها تهیه شده است.
مایکلا ماگاس طراح نرم‌افزار دیگری برای تشخیص انواع موسیقی است. این نرم‌افزار که mHashup نام دارد، بسیار مورد توجه آهنگ‌سازان هالیوودی قرار گرفته است. آهنگ‌سازان هالیوودی برای این‌که بدانند آیا ساخته آن‌ها ایده اصلی خودشان بوده یا الهام گرفته از آهنگی است که احتمالا سال‌ها پیش شنیده‌اند، ساخته خود را توسط این نرم‌افزار با مجموعه‌ای بزرگ از آهنگ‌های دیگر مقایسه می‌کنند. این نرم‌افزار قادر است نتیجه را به صورت نمودارهای بصری نمایش دهد و علاوه‌براین قادر است نقشه‌ای از مبداء موسیقی نیز تهیه کند.
با تمام این اوصاف باز هم گوش انسان است که می‌تواند تمام این کارها را بدون نیاز به انواع تحلیل‌ها و آنالیزها که پروژه‌های انسانی به آن‌ها متکی هستند، انجام دهد.
(خبر آنلاین)

هیچ نظری موجود نیست: