۱۳۸۸ تیر ۱۰, چهارشنبه

گياهان با خود حرف مي زنند !


پژوهشگران ايتاليايي دريافتند که گياهان براي رشد و نمو اندامها، دوري جستن از انگلها و حشرات دشمن و جذب حشرات دوست از طريق ژنها با خود حرف مي زنند.
محققان شوراي تحقيقات ملي در رم موفق شدند رشد يک گياه را طوري کنترل کنند که ريشه هايي عميق و برگهايي بزرگتر داشته باشد. اين دانشمندان براي انجام اين کار پيش از هر چيز کشف کردند که رشد گياهان از طريق دو هورمون به نامهاي "آکسين" و "سيتوکين" تنظيم مي شود. آکسين تقسيم سلولي را فعال مي کند و سيتوکين اين تقسيم را متوقف مي کند.
اين پژوهشگران در اين خصوص توضيح دادند: "با کمک اين هورمونها مي توان توسعه سلولهاي بنيادي را که در گياهان به طور مداوم احيا مي شوند به سوي رشد برگها و ساقه ها هدايت کرد." اين دانشمندان همچنين توانستند ژنهايي که اين هورمونها را بيان مي کنند کشف کنند و نشان دهند که علاوه بر اين ژنها که رشد سلولها را کنترل مي کنند عوامل ديگري به خصوص در برقراري ارتباط ميان بخشهاي مختلف گياه و ژنهايي که روي اين بخشها عمل مي کنند وجود دارد که موجب بقاي گياه مي شوند.
براي مثال در ارسال پيامهاي ضد استرس دو مولکول سبک که بر روي عملکردهاي آنتي اکسيدانها اثر مي گذارند نقش دارند.
توليد اين مولکولها موجب مي شود که گياه به استرسهاي محيطي پاسخ دهد. براساس گزارش آنسا، همچنين سيگنالهاي خطرناک مثل هجوم انگلها مي توانند به داخل گياه وارد شوند.
براي مثال زماني که يک حشره به برگهاي يک گياه حمله مي کنند برگهاي ديگر شروع به آزاد کردن موادي مي کنند که موجب مي شود حشرات دشمن از آنها دور شوند و از سوي ديگر بخشهاي مختلف يک گياه مي توانند براي جذب حشرات مفيد و دوست نيز با يکديگر ارتباط برقرار کنند.
در حقيقت ژنها و اين مولکولهاي سبک زبان گياهان هستند و اجزاي مختلف يک گياه براي برقراري ارتباط ميان خود از آنها استفاده مي کنند.
(جام جم آنلاین)

هیچ نظری موجود نیست: