۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۲, شنبه

فیلم ایرانی درباره الی ، برنده جایزه اول جشنواره سینمایی ترایبکا شد



فیلم داستانی « درباره الی» چهارمین و تازه ترین اثر سینمایی اصغر فرهادی، فیلمساز برجسته ایرانی که جایزه خرس نقره ای بهترین کارگردان سال جشنواره برلین ۲۰۰۹ را نیز از آن خود ساخت برنده جایزه بهترین فیلم داستانی هشتمین جشنواره سینمایی ترایبکا شد.
دو فیلم نخست اصغر فرهادی توانست در جشنواره های مسکو، ورشو و فستیوال بین المللی فیلم هندوستان به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند وفیلم « چهارشنبه آتش بازی» او در سال ۲۰۰۶ جایزه اول بخش سینمای جهان جشنواره فیلم شیکاگو را به دست آورد.
هئیت ژوری جشنواره معتبر ترایبکا، که رابرت دونیرو بازیگر آمریکایی یکی از پایه گذاران آن است، روز پنجشنبه به صورتی هم صدا فیلم درباره الی را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کردند و آن را « یک قطعه هنری کم نظیرو یک آنسامبل سینمایی کامل» خواندند.
فیلم درباره الی با شرکت گلشیفته فراهانی، داستان گردهم آیی یک گروه دوست و هم کلاس دانشگاهی است که زوج های جوانی با بچه های کوچک هستند و با هم به سواحل دریای خزر سفر کرده اند. در این گردش هرساله ،یکی از حاضران معلم مدرسه دختر کوچکش را هم به همراه آورده است تا او را با احمد، مرد تازه طلاق گرفته ای که برای مدت چند روز از آلمان بازگشته آشنا کند. فیلم با ناپدید شدن ناگهانی « الی» و دروغ های حاضران در این مورد به اوج خود می رسد.
فیلم درباره الی چهارشنبه شب گذشته با حضور فیلمساز، اصغر فرهادی در محل فستیوال در نیویورک اکران شد و او پس از پایان فیلم در بخش پرسش و پاسخ جشنواره ، به سئوالات حاضران پاسخ داد.
از برندگان دیگر جشنواره امسال ، فیلم مستند « ریسینگ دریم» ساخته مارشال کاری، داستان سه نوجوان علاقمند به مسابقه های اتومبیل رانی است که امیدوارند وقتی بزرگ شدند بتوانند راننده مسابقات « ناسکار» باشند.
آخرین فیلم مارشال کاری به نام « جنگ خیابانی» در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه تماشاگران جشنواره ترایبکا شد و بعدها نیز به نامزدی جوایز اسکاررسید.
فیلم های مستند در جشنواره ترایبکا از وجهه و اعتبار خاصی برخوردارند. سال گذشته فیلم مستند برنده جایزه « دعا کن شیطان به جهنم بازگردد» درباره نقش زنان در پایان بخشیدن به جنگ های داخلی در لیبریا (آفریقا) جایزه نخست فستیوال را از آن خود ساخت. فیلم مستند دیگری که در سال ۲۰۰۷ برنده بهترین فیلم مستند ترایبکا شد به نام « تاکسی به سوی تاریکی» ماجرای ناپدید شدن یک راننده تاکسی افغانی در کابل، جایزه بهترین فیلم مستند اسکار ۲۰۰۸ را نیز ابه دست آورد.
جیاران هیندس، بازیگر سری فیلم های « روم» در شبکه تلویزیونی اچ بی او، برای بازی در نقش یک مرد زن مرده در فیلمی از ساخته های نمایشنامه نویس آمریکایی، کانر مک فیرسون به نام « خسوف» جایزه بهترین بازیگر مرد سال را از آن خود ساخت.
جایزه بهترین بازیگر زن سال فستیوال به « زوئی کازان» برای ایفای نقش در فیلم « دختر انفجاری» ماجرای دختر جوانی که برای تعطیلات تابستانی به خانه خود در بروکلین بازمی گردد اهدا شد.
هیئت ژوری جشنواره امسال ترایبکا را ، برایان ویلیامز، مگ رایان، اوما ترمن، ووپی گلدبرگ، بردلی کوپر، تاد هینز و هنری لوئیز گیتز جونیور تشکیل می دادند.
فیلم برگزیده تماشاگران این جشنواره روز شنبه آینده اعلام خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: